Oprava snímače zapalování

Související článek: Oprava řídící jednotky

Pokud máte špatný pouze snímač, tzn. že magnet je OK, můžete si ho docela jednoduše opravit podle tohoto návodu.

 

Výroba snímače zapalování (v případě zničeného magnetu)
zaslal SODA

Mám náhradní motor, dost dojetej a zapalování tam nebylo vůbec. Vyřešil jsem to opticky a funguje to super. Jedině se musí dávat pozor aby se to čidlo moc nezasralo, trochu oleje snese ale bahno ne :-))
No a udělané to je tak, že jsem si nechal vysoustružit kotouček z hliníku tvarem připomínající ten magnet (pokud ti něco zbylo z toho originálního můžeš to použít), jen tenčí, tuším že to má necelé 2mm. Po obvodě jsem jednu polovinu o 5mm zpiloval - nejdřív to chtělo oštípat aby se přitom člověk moc nezapotil. Do seřizovací desky jsem vyvrtal dvě dírky, říznul M3 a přišrouboval jsem na to snímač z disketové mechaniky 5apulky, co tam dělal koncový doraz hlav. V tom je fotodioda a fototranzistor. Kdybys to nechtel kuchat z disketovky tak to mají v GM, třeba TCST1103 za 13,50 Kč.
Ještě potřebuješ odpor tak 680 Ohm, pres něj pustíš 12V (červený drát) do anody fotodiody, na bílý připojíš katodu fotodiody a emitor fototranzistoru, na zelený připojíš kolektor a je to.


+ o-------|====|----|>|----o -
červený    680    A    K   bílý

 o-------  C
zelený    \|
           |
          /|
bílý    |/_ E
- o------

Funguje to tak, ze když je v snímači ten výřez, tak je to sepnuté,
když je mezitím kov tak to zastíní a rozepne to.

 

Náhrada bezkontaktu KLADÍVKOVÝM ZAPALOVÁNÍM

Docela dobře zpracovaný návod je na těchto stránkách - http://vrakmz.wz.cz

 

Oprava snímače otáček
zaslal Arpád

Toto zapojenie vzniklo pri oprave kolegovej MZ –ETZ 150, v lete 2007(foto sú zo dna: 21.03.2009).stroj mal poškodený snímač zapaľovania, a tak v rámci malých nákladov na opravu začalo laborovanie typu čo tam dať??? Potom som zistil, že snímač je vlastne halova sonda, a že aj ventilátory používané v PC sú riadene pravé hallovou sondou. Tak som vyrobil prvý snímač typu sonda, a nič viac. MZ-ta chytila, ale po asi 5-tich minútach zase zomrelo zapaľovanie, presnejšie snímač. Tak som tu sondu posilnil o tranzistor, a všetko bolo v poriadku. Odvtedy už MZ-ta najazdila parádne kilometre bez problémov zo zapaľovaním.

Najdôležitejšou súčiastkou snímača je halová sonda získaná z ventilátora PC. Tento ventilátor ma napájanie 12VDC. Sonda ma zvyčajne 4 vývody , a inú pravdepodobne nebude možné ani použiť(existujú aj troj vývodové). napájanie sondy je zvyčajne 1, a 4 pin, a medzi nimi sú výstupy sondy, no to zrejme záleží od výrobcu. Výstupy sú realizovane ako otvorený kolektor, a sú vzájomné invertovane. Prakticky to znamená asi toľko, že na jedno magnetické pole, napríklad severne orientovane prislúcha jeden výstup, napríklad výstup číslo 1, a opačne. Sonda je citlivá na magnetické pole z CELNEJ strany, číže zo strany kde sú údaje výrobcu. Pri návrhu plošného spoja, treba mat na pamäti, že nevieme ktorý výstup sondy budeme používať. Dobre je navrhnúť cesty tak, aby sme kvapkou cínu mohli pripojiť tranzistor buď k 1, alebo k 2. To sa zisti až na po pripojení zapaľovania. napríklad , ak rpipojite výstup 1, a iskra bude až v dolnej úvrati, treba použiť vývod 2, a potom už bude iskra v hornej. Mne to funguje na impulzy z vývodu 1, ale to závisí od výrobcu. Hlavne je mat pripojený vždy len jeden vývod, a druhy nechať nezapojený. Sondu je dobre pri výrobe umiestniť podľa nákresu, a hotový plošný spoj niečím zaliať, a chrániť tak súčiastky pred vibráciami. Ja som to robil dvojzložkovým lepidlom patex, ale teplotne to nezvláda, a po ohriati sa to nalepovalo na ten rotujúci magnet. Teraz používam transformátorový lak, a zatiaľ je to dobre.

SCHEMA ZAPOJENIA:

UMIESTNENIE SONDY:

Fotky: