Obsah
Vážený uživateli!
Tímto provozním návodem
chceme přispět k tomu, aby Vám byl Váš motocykl vždy spolehlivým společníkem.
ETZ je díky našim dlouholetým zkušenostem ve výrobě motocyklů robustní,
výkonné a spolehlivé vozidlo s malými nároky na údržbu. Aby takovým zůstalo
stále, prosíme Vás dodržujte následující pokyny k údržbě a péči.
Spuštění a provozování vozidla předpokládá, že jste si svědomitě
prostudovali tento provozní návod, že budete dodržovat v něm uvedené pokyny
ke správnému používání, že máte průkaz opravňující k řízení tohoto vozidla v
příslušné zemi a že znáte a dodržujete podmínky za nichž se vozidlo smí
používat.
Vozidlo by mělo zůstat v technickém stavu v jakém bylo předáno výrobcem. Při
poškození vzniklé nedodržováním pokynů a předpisů, montáží nevhodných
náhradních dílů a příslušenství nebo neodbornými opravami nepřejímá výrobce
záruku.
Přejeme vám šťastnou jízdu!
VEB Motorradwerk Zschopau
Betrieb des IFA-Kombinates Zweiradfahrzeuge
Obsah
1. |
Technické data |
1.1. |
Motor a přenos výkonu |
1.2. |
Karburátor |
1.3. |
Podvozek |
1.4. |
Elektrická zařízení |
1.5. |
Hmotnosti |
1.6. |
Náplně |
1.7. |
Výkony |
2. |
Provozní hmoty |
3. |
Obsluha |
3.1. |
Ovládací prvky |
3.2. |
Start a jízda |
3.3. |
Pokyny pro záběh |
4. |
Údržba |
4.1. |
Všeobecné pokyny |
4.2. |
Schéma údržby |
4.3. |
Mazací místa |
4.4. |
Mazání převodovky |
4.5. |
Spojka a brzdy |
4.6. |
Přívod paliva, karburátor, sání |
4.7. |
Kola a obutí |
4.8. |
Pohon zadního kola |
4.9. |
Elektrická zařízení |
4.10. |
Pokyny pro zimní provoz |
5. |
Poruchy a jejich odstranění |
6. |
Služba zákazníkům |
7. |
Kompletace motocyklů |
8. |
Dávkovací zařízení čerstvého oleje |
9. |
Alternativní provozní hmoty |
Elektrické schéma (skládačka) |
|
1. Technické
data
1.1. Motor a
přenos výkonu
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
typ motoru |
EM 125 |
EM 150.2 |
EM 150.1 |
EM 251 |
EM 301 |
druh |
dvoutaktní
s vratným vyplachováním |
výkon |
7,5 kW při 6000 ot/min |
9 kW při 6000 ot/min |
10,5 kW při 6500 ot/min |
15,4 kW při 5500 ot/min (12,5 kW
při 5000 ot/min) | 17 kW
při 5500 ot/min |
max. točivý moment |
12,3 Nm při 5500 ot/min |
15 Nm při 5500 ot/min |
15,8 Nm při 6200 ot/min |
27,4 Nm při 5200 ot/min (24,5 Nm
při 4500 ot/min) | 30,6 Nm
při 5200 ot/min |
mazání |
ztrátové, směsí 50:1 |
převodovka |
počet převodových stupňů |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
indikace neutrálu |
žlutá kontrolka - pouze u
luxusního provedení |
přenos výkonu
na zadní kolo |
válečkový řetěz |
0,8 B-1-128 TGL 11796 (12,7 x 7,75 x 128) |
převodový poměr
převodovka-zadní kolo |
3,2 (15:48 zubů) |
3,0 (16:48 zubů) |
3,2 (15:48 zubů) |
2,29 (21:48 zubů) |
2,18 (22:48 zubů) |
|
1.2. Karburátor
Další
kapitolat ;
Obsah
|
ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
typ |
22 N 2-2 |
24 N 2-2 |
24 N 2-2 |
30 N 3-1 |
30 N 3-2 |
průměr sacího hrdla |
22 mm |
24 mm |
24 mm |
30 mm |
30 mm |
hlavní tryska |
115 |
120 |
120 |
130 |
135 |
jehlová tryska |
702) |
702) |
702) |
70 |
70 |
jehla částečného zatížení |
2,5 A 513 |
2,5 A 513 |
2,5 A 513 |
2,5 B 511 |
2,5 B 511 |
počte zářezů shora |
31) (2, po záběhu) |
31) (2, po záběhu) |
31) (2, po záběhu) |
4 |
4 |
tryska sytiče |
70 |
70 |
70 |
95 |
95 |
tryska běhu naprázdno |
35 |
35 |
35 |
50 |
50 |
šroub přídavného vzduchu |
vyšroubována o asi 1,5 otáčky
| vyšroubována o
asi 2,5 otáčky3), |
vyšroubována o asi 2,5 otáčky3), |
|
ale nastavení max. koncentrace CO ve
výfukových plynech na 2,5 ... 3,5 objemových % při 1200 ot/min |
volnoběžné otáčky
nastaveny přibližně |
1200 ot/min |
1200 ot/min |
1200 ot/min |
1200 ot/min |
1200 ot/min |
pomocí |
dorazového šroubu šoupátka
| obtokového
šroubu (vyšroubován asi o 4 otáčky) |
obtokového šroubu (vyšroubován asi o 4
otáčky) |
1)
všímat si vzhledu svíčky! Měří se od dolní desky držáku jehly! |
2) s 2
vyrovnávacími vzdušníky 60 |
3)
šroub volnoběžné směsi |
|
|
1.3. Podvozek
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
Pérování |
vpředu |
teleskopická vidlice s hydraulickým
tlumením, zdvih pružiny 185mm |
vzdau |
pružící jednotky s hydraulickým tlumením,
zdvih pružiny 105 mm, předpětí pružiny a úhel působení přestavitelné
|
kola |
paprsková |
ráfky |
vpředu |
1,85 x 18 |
1,85 x 18 |
1,85 x 18 |
1,85 x 18 |
1,85 x 18 |
vzadu |
2,15 x 16 |
2,15 x 16 |
2,15 x 16 |
2,15 x 16 |
2,15 x 16 |
pneumatiky |
vpředu |
2,75 x 18 R |
2,75 x 18 R |
2,75 x 18 R |
2,75 x 18 R nebo 90/90 - 18 S |
2,85 - 18 R nebo 90/90 - 18 S |
vzadu |
3,25 x 16 R |
3,25 x 16 R |
3,25 x 16 R |
3,25 x 16 R nebo 110/80 - 16 |
3,25 - 16 R nebo 110/80 - 16 S |
tlak vzduchu v
pneumatikách (přetlak) sólo |
vpředu |
150 kPa (1,5 kp/cm²) |
170 kPa (1,7 kp/cm²) |
170 kPa (1,7 kp/cm²) |
vzadu |
190 kPa (1,9 kp/cm²) |
190 kPa (1,9 kp/cm²) |
190 kPa (1,9 kp/cm²) |
při přípustné celkové
hmotnosti |
vpředu |
150 kPa (1,5 kp/cm²) |
170 kPa (1,7 kp/cm²) |
170 kPa (1,7 kp/cm²) |
vzadu 3,25 - 16 R |
280 kPa (2,8 kp/cm²) |
110/80-16 S |
- |
- |
- |
250 kPa (2,5 kp/cm²) |
brzdy |
vpředu |
bubnová s vnitřními
čelistmi simplex nebo hydraulicky ovládaná kotoučová brzda |
vzadu |
bubnová s vnitřními čelistmi simplex
|
|
1.4. Elektrická
zařízení
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
jmenovité napětí |
12 V |
12 V |
12 V |
12 V |
12 V |
zapalování |
akumulátorové podle
provedení s přerušovačem nebo elektronické |
předstih |
2,5+0,5 mm |
| 20° 15' ... 22° 15' |
22°45' ... 23°45' |
|
před horní úvratí, pevně nastavený
|
vzdálenost kontaktů přerušovače |
0,3+0,1 mm (úhel sepnutí 132° + 5°
při běhu naprázdno) |
úhel sepnutí elektronického zapalování |
180° resp. 50% |
zapalovací svíčka |
Isolator ZM 14 - 260 nebo srovnatelné
zahraniční typy (širokorozsahové svíčky) |
vzdálenost elektrod |
0,6 mm |
0,6 mm |
0,6 mm |
0,6 mm |
0,6 mm |
alternátor |
střídavý proud 14 V, 15 A, s usměrňovačem a
regulátorem |
akumulátor |
12 V, 5,5 Ah |
12 V, 5,5 Ah |
12 V, 5,5 Ah |
12 V, 5,5 Ah |
12 V, 5,5 Ah |
žárovky |
světlomet |
12 V, 45/40 W, TGL 11413 nebo H 4, 12 V, 60/55 W,
potkávací světlo asimetrické |
parkovací světlo |
12V, 4 W, patice BA 9s, TGL 10833 |
koncové světlo |
12V, 5 W dvouvláknová žárovka P 25-2-12 V (21/5 W) |
brzdové světlo |
12V, 21 W dvouvláknová žárovka P 25-2-12 V (21/5 W) |
směrová světla |
12 V, 21 W, patice BA 15s |
kontrolky a osvětlení přístrojů |
12V, 2 W, patice BA 7s, TGL 10833 |
pojistky |
hlavní pojistka |
2 x tavná vložka A 16 TGL 11135 (16 A) |
směrová světla |
tavná vložka A 4 TGL 11135 (4 A) |
buzení alternátoru |
tavná vložka T 2 A (jemná pojistka 2 A) |
|
1.5. Hmotnosti
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
pohotovostní (s palivem a nářadím) |
120 kg1) 123 kg2) |
120 kg1) 123 kg2) |
120 kg1) 123 kg2) |
141 kg1) 144 kg2) |
141 kg1) 144 kg2) |
přípustná celková hmotnost |
290 kg |
290 kg |
290 kg |
330 kg |
330 kg |
1) Provedení s
bubnovou brzdou |
2) Provedení s
kotoučovou brzdou |
|
1.6. Náplně
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
palivová nádrž |
13,0 l |
13,0 l |
13,0 l |
17,0 l |
17,0 l |
z toho rezerva |
1,5 l |
1,5 l |
1,5 l |
1,5 l |
1,5 l |
převodový olej |
0,5 l |
0,5 l |
0,5 l |
0,9 l |
0,9 l |
|
1.7. Výkony
Následující kapitola ;
Obsah
| ETZ 125 |
ETZ 150 |
ETZ 150 |
ETZ 251 |
ETZ 301 |
maximální rychlost |
100 km/h |
105 km/h |
110 km/h |
125 bis 130 km/h |
130 bis 135 km/h |
|
podle zatížení,
povětrnostních podmínek a polohy řidiče |
spotřeba paliva |
2,3 ... 3,5 l/100 km |
2,4 ... 3,6 l/100 km |
2,6 ... 4,0 l/100 km |
3,5 ... 5,0 l/100 km |
3,5 ... 5,0 l/100 km |
|
2. Provozní hmoty
Následující kapitola ;
Obsah
Motor
Benzin "Normal" (oktanové číslo 88), smíšený s
olejem pro dvoutaktní motory v poměru 50:1.
Příklad: smísit 10 l benzínu s 0,2 l oleje pro dvoutaktní motory.
Lze používat bezolovnatý benzín s oktanovým číslem minimálně 88.
Převodovka
Převodový olej SAE 80 nebo nelegovaný motorový olej SAE 40 celoročně. V NDR
se používá olej GL 100.
Podvozek
Převodový olej SAE 80 a tuk na valivá ložiska
Brzdová kapalina SAE
70 R 3 nebo SAE I 1703
Elektrická zařízení
Pro nový akumulátor akumulátorová kyselina sírová s hustotou 1,28 g/cm3 (v
tropech 1,23 g/cm3) při 25°C. K doplňování akumulátoru používat pouze
destilovanou vodu.
Tuk na póly jako ochrana proti
korozi přípojů akumulátoru.
Hypoidní olej (převodový olej
vysoké viskozity) pro mazací plsť přerušovače.
|
3. Obsluha
3.1. Ovládací
prvky
Následující kapitola ;
Obsah
Obrázky 1 ... 9 ukazují
všechny ovládací prvky potřebné při provozu motocyklu a jejich funkci.
Seznamte se s nimi, prosíme, před prvním startem..
|
Obr. 1. Ovládací prvky motocyklu
- spínač zapalování a světel
- páčka spojky
- kombinovaný přepínač elektrického
zařízení
- nožní řadící páka
- palivový kohout
- startovací páka
- stojan
- páčka ruční brzdy
- páčka sytiče
- otočná plynová rukojeť
- páka nožní brzdy
- stupátka spolujezdce
Obr. 2. Přístroje (standardní provedení)
- spínač zapalování a světel (polohy jako
na obr. 3)
- tachometr s počítadlem kilometrů
- kontrolka dálkového světla (modrá)
- kontrolka nabíjení a indikace směru jízdy (zelená)
Obr. 3. Přístroje (luxusní provedení)
- indikace neutrálu (žlutá) a otáčkoměr
- kontrolka alternátoru (červená)
- kontrolka dálkového světla (modrá) v
tachometru
- kontrolka nabíjení a indikace směru jízdy (zelená)
- spínač zapalování a světel
- klíček zapalování
- zapalování zapnuto, jízda se zapnutým
světlometem - klíček nelze vytáhnout
- zapalování zapnuto, obrysové a koncové
světlo svítí - klíček nelze vytáhnout
- zapalování zapnuto, jízda bez světel -
klíček nelze vytáhnout (je možné roztlačení bez akumulátoru na 2. rychlostní
stupeň)
- vše vypnuto - klíček (6) lze vytáhnout
- parkovací poloha v noci - klíček lze
vytáhnout, obrysová světla zapnuta.
Obr. 4. Kombinovaný přepínač na řidítkách
- přepínač potkávacího světla
dálkové
světlo
potkávací světlo
- spínač směrových světel
(L) směrové
světlo vlevo
(R) směrové světlo vpravo
- tlačítko houkačky
- tlačítko světelné houkačky
Obr. 5. Plynová otočná rukojeť a sytič
- sytič zavřen
- sytič otevřen
(Z) plynová rukojeť
zavřena
(A) plynová rukojeť otevřená (plný plyn)
Obr. 6. Palivový kohout
- palivový kohout zavřen
- palivový kohout otevřen
- poloha rezerva
(F1)
vstupní filtr
(F2) výtokový filtr
(S) upevňovací šrouby
Obr. 7. Nožní řazení (ETZ 125/150)
Čísla: poloha převodových stupňů
(S) nožní řadící páka
(K)
startovací páka
Obr. 7a. Nožní řazení (ETZ 251/301)
Čísla: poloha převodových stupňů
(S) nožní řadící páka
(K)
startovací páka
Obr. 8. Pojistka proti krádeži (na
obrázku vpravo speciální provedení pro export)
- směr otáčení k odemčení zámku
- směr otáčení k zamčení zámku
Pojistka proti krádeži se odemyká po
odaretování tak, že se zámek posune nahoru (u exportního provedení dovnitř).
Obr. 9. Seřízení předpětí pružiny
- nastavení pro provoz sólo
- nastavení pro vyšší zatížení
- upevňovací bod pro "měkčí" pérování
- upevňovací bod pro "tvrdší" pérování
3.2. Start a jízda
Následující kapitola ;
Obsah
Před každou jízdou
zkontrolovat podle schématu údržby (viz odstavec
4.2.) provozní a
dopravní bezpečnost vozidla.
Start
- Zařadit neutrál (0) (obr
7).
- Zapnout zapalování (obr
3).
Kontrolka alternátoru svítí.
Kontrolka neutrálu svítí (luxusní provedení).
- Otevřít palivový kohout (obr
6).
- Při studeném motoru: otevřít sytič (obr
5).
Při teplém motoru: nechat sytič zavřený.
- Při studeném motoru: rukjeť plynu
na běh naprázdno.
Při teplém motoru: rukojeť plynu otočit asi o čtvrt otáčky.
- Prudce sešlápnout startovací páku.
- Sytič zavřít, když motor živě reaguje na
plyn.
Upozornění!
Při extrémně nízkých venkovních teplotách a po několika neúspěšných
startovacích pokusech udělat přestávku asi 20 sekund, aby palivo mohlo natéci
do sytiče.
|
Obr. 10. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 125)
max. otáčky resp.
rychlost v záběhu
hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost)
v záběhu
Obr. 11. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 150)
max. otáčky resp.
rychlost v záběhu
hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost)
v záběhu. černé rozšíření rozsahu platí pro ETZ 150 s 10,5 kW
Obr. 12. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 125)
max. otáčky resp.
rychlost v záběhu
hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost)
v záběhu
Jízda
Motor není nutné zahřívat na místě, zahřeje se při jízdě. Převodové stupně
řadit s použitím spojky, rozjíždět se na první převodový stupeň. Rozsahy
používání převodových stupňů jsou patrny z obrázků
10,11
a
12.
Upozornění!
Spojku používat pouze k rozjezdu a řazení. Při delším zastavení zařadit
neutrál.
Brždění
Používat vždy obě brzdy se správnou intenzitou brždění. Blokující brzdy
prodlužují brzdnou dráhu a ohrožují stabilitu jízdy.
Parkování
Vypnout zapalování, vytáhnout klíček, zavřít palivový kohout, natočit
řidítka doprava a zablokovat řízení pojistkou proti krádeži podle obr.
8.
|
3.3. Pokyny pro
záběh
Následující kapitola ;
Obsah
Až do ujetí 1500 ... 2000 km
se motor zabíhá. v této době dodržujte následující pokyny.
- Nechávejte motor běžet na místě co
nejméně, zahřívejte jej jízdou resp. při delším zastavení jej vypněte.
- Dodržujte rozsahy uvedené na obrázcích
10,
11 und
12 a řaďte včas.
- Rychlost a otáčky systmaticky zvyšujte až
do konce záběhu.
- Často měňte otáčky a rychlost. - Silnice
jsou pro záběh vhodnější než dálnice.
- Dodržujte předepsané prohlídky v servisní
dílně MZ.
|
4. Údružba
4.1. Všeobecné
pokyny
Následující kapitola ;
Obsah
Palubní nářadí pod
pravým bočním krytem umožňuje provádět téměř veškeré údržby podle schématu
údržby. Dbejte však na záruční ustanovení.
|
Obr. 13. Akumulátor a umístění nářadí
- brašna s palubním nářadím
- náhradní žárovky (nikoli u všech
provedení)
- pojistková skříňka
- přerušovač směrových světel
- spínač brzdového světla
- řídící jednotka elektronického zapalování (není
vestavěna u všech provedení)
- upínací popruh na brašnu s nářadím
Úkon údržby |
| před jízdou |
po jízdě |
po ujetí 500 km |
každých 2500 km |
každých 5000 km |
každých 10000 km |
každých 20000 km |
motor a převodovka |
zkontrolovat vůli spojky |
x |
| |
| |
| |
zkontrolovat olej v převodovce |
| |
|
x | |
| |
vyměnit olej v převodovce |
| |
x¹ |
| |
|
x |
dotáhnout upevnění výfuku na válci [98 Nm (10 kpm)] |
| |
x¹ |
| |
| |
zkontrolovat dotažení upevňovacích
šroubů motoru | | |
| |
|
x | |
vyčistit karburátor, dotáhnout
upevnění jednotlivých součástí | |
|
x¹ |
|
x | |
|
zkontrolovat seřízení karburátoru |
| |
x¹ |
x¹ |
x |
| |
kontrola emise škodlivin s ohledem na
zákonem stanovené hodnoty |
ročně |
elektická zařízení |
zkontrolovat funkci osvětlovacího a
signalizačního zařízení |
x | | | | | | |
vyčistit zapalovací svíčku a seřídit | | | | |
x | | |
vyměnit zapalovací svíčku | | | | | |
x | |
zkontrolovat vzdálenost kontaktů
přerušovače 3) | | |
x¹ | |
x | | |
zkontrolovat předstih | | |
x¹ | |
x | | |
navlhčit mazací plsť vačky přerušovače
třemi kapkami hypoidního oleje 3) | | |
x¹ | |
x | | |
zkontrolovat hladinu elektrolytu v
akumulátoru | | | |
x² | | | |
podvozek |
zkontrolovat funkci brzd |
x | | | | | | |
zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny
v zásobní nádržce | x | | | | | | |
vyměnit brzdovou kapalinu |
každé dva roky |
zkontrolovat opotřebení obložení
brzdových čelistí (destiček u kotoučové brzdy) | | | | |
x | | |
otřít vodící trubky teleskopické
vidlice (provedení s ochranným krytem) |
x |
x | |
| |
| |
teleskopická vidlice - pohledová
kontrola netěsnosti |
x | |
| |
| |
|
zkontrolovat tlak v pneumatikách |
x |
| |
| |
| |
zkontrolovat množství paliva v
palivové nádrži |
x | |
| |
| |
|
demontovat palivový kohout, vyčistit
filtr | | |
x¹ |
|
x | |
|
vyklepat vložku čističe vzduchu |
| |
| |
x |
| |
vytřít těleso čističe vzduchu |
| |
| |
x |
| |
vyměnit vložku čističe vzduchu |
| |
| |
|
x | |
zkontrolovat pevné utažení všech
přístupných šroubových spojů | |
|
x¹ |
| |
x |
|
hnací řetěz - zkontrolovat průvěs |
| |
|
x | |
| |
namazat řetěz |
| |
|
x | |
| |
namazat ruční páčky a otočnou rukojeť
plynu | | |
|
x | |
| |
demontovat a naolejovat lanovody |
| |
| |
|
x | |
promazat hnací hřídel otáčkoměru a
tachometru | | |
| |
|
x | |
demontovat brzdové čelisti vpředu a
vzad, klíč brzdy vpředu, vyčistit ložiska a namazat | | | | | |
x | |
promazat klíč zadní brzdy | | | | |
x | | |
pohledová kontrola ložisek kol a
promazání | | | | | | |
x |
zkontrolovat uložení kyvné vidlice a
pérování | | | | | |
x | |
Závady zjištěné při údržbě
nechat odstranit. x1) l. a 2.
záruční prohlídka
x2) jednou za čtyři týdny
3) netýká se elektronického zapalování
|
4.3. Mazací místa (obr.
14 a 15)
následující kapitola ;
Obsah
mazací místo |
mazivo |
1 |
seřizovací objímka pružící jednotky |
tuk na valivá ložiska |
2 |
pohon tachometru |
tuk na valivá ložiska (dauergeschmiert) |
3 |
hnací hřídel tachometru |
převodový olej |
4 |
sekundární řetěz |
tuk na valivá ložiska |
5 |
převodovka |
převodový olej |
6 |
mazací plsť přerušovače 1) |
hypoidní olej |
7 |
hnací hřídel otáčkoměru |
převodový olej |
8 |
ložiska kol |
tuk na valivá ložiska |
9 |
ložisko řízení |
tuk na valivá ložiska |
10 |
páka ruční brzdy |
převodový olej |
11 |
otočná rukojeť brzdy |
tuk na valivá ložiska |
12 |
páčka spojky |
převodový olej |
13 |
lanovody |
převodový olej |
14 |
vodící trubky teleskopické vidlice zevně u
provedení bez ochranného měchu |
převodový olej |
15 |
uložení stojanu |
tuk na valivá ložiska |
16 |
čep kyvné vidlice |
převodový olej (pouze při montáži) |
17 |
čep nožní brzdy |
tuk na valivá ložiska |
18 |
klíč zadní brzdy |
převodový olej |
19 |
klíč přední brzdy (bubnová brzda), uložení
brzdových čelistí vpředu a vzadu |
tuk na valivá ložiska |
20 |
přítlačné vřeteno ovládání spojky |
tuk na valivá ložiska |
1) netýká se
elektronického zapalování |
|
Obr. 14. ETZ 125/150 - pohled zprava (vysvětlivky
k legendě viz. odstavec 4.3.)
Obr. 15. ETZ 251 - pohled zleva
(vysvětlivky k legendě viz. odstavec
4.3.)
4.4. Mazání
převodovky
Následující kapitola ;
Obsah
Kontrola hladiny oleje
Vozidlo musí stát vodorovně. Kontrolu provádějte asi až 15 minut po vypnutí
motoru nebo naplnění oleje. Při správném množství sahá olej k dolní hraně
kontrolního otvoru. |
Obr. 16. Kontrolní šroub oleje a výpustné
šrouby oleje (ETZ 125/150)
- kontrolní šroub oleje
- výpustný šroub oleje pro prostor spojky
- výpustný šroub oleje pro prostor
převodovky
- aretace neutrálu - nevyšroubovat!
: výška hladiny oleje v převodovce
Obr. 17. Kontrola hladiny oleje (ETZ
251/301)
- kontrolní šroub oleje
- plnící otvor oleje (pružící zátka s
odvzdušňovacím otvorem)
: výška hladiny oleje v převodovce
Výměna oleje
Zahřát motor jízdou, aby částečky otěru vytekly s olejem. Vyšroubovat oba
výpustné šrouby. Vyčistit magnet výpustného šroubu (2). V případě potřeby
vyměnit těsnící kroužky.
|
Obr. 18. Poloha výpustných šroubů oleje (ETZ 251/301)
- výpustný šroub oleje pro prostor spojky
- výpustný šroub oleje pro prostor
převodovky
- aretace neutrálu - nevyšroubovat!
4.5. Spojka a
brzdy
Následující
kapitola ;
Obsah
Spojka
Seřizovacím šroubem (1) nastavit vůli spojky na 3 mm. Seřizovací šroub opět
zajistit. Pokud seřizovací šroub (1) již nestačí k seřízení, zkorigovat hrubé
nastavení.
|
Obr. 19. Seřízení spojky (i mechanické
brzdy) na ruční páčce
- seřizovací šroub s pojistnou maticí
(S)
vůle spojky
ETZ 125/150
Povolit pojistnou matici (obr. 20/1)
asi o jednu otáčku. Potom zašroubovat seřizovací šroub na právě citelný doraz
a vyšroubovat jej o třičtvrtě otáčky. Nastavení zajistit pojistnou maticí.
Prostor pod víčkem naplnit tukem na valivá ložiska.
|
Obr. 20. Hrubé nastavení spojky (ETZ 125/150)
- seřizovací šroub a pojistná matice
- víčko
ETZ 251/301
Demontovat lanovod spojky v číselném pořadí podle obr.
21 a otočit seřizovací desku (5), než se
při pevně dotažené kuličce lanovodu dosáhne S = 11 mm.
|
Obr. 21. Hrubé nastavení spojky (ETZ 251/301)
- ochranný kryt a vsuvka
- úchyt lanka
- lanko
- kulička
- seřizovací deska
(S) seřizovací rozměr
spojkové páky
Mechanické brzdy
Mechanickou brzdu vpředu u ruční páky nastavit na rozměr S= 3 ... 5 mm einstellen (obr.
19). Brzdové čelisti
nesmí při nesepnuté brzdě drhnout. Nožní brzdu nastavit tak,
|
Obr. 22. Seřízení brzdy zadního kola
- seřizovací matice brzdy zadního kola
- maznice
aby bylo možné při pohodlné
pozici v sedě dosáhnout plného brzdného účinku při malé dráze brzdového
pedálu. Potom seřídit spínač brzdových světel (vzadu):
- zapnout zapalování
- sešlápnout páku brzdy - brzdové čelisti
začínají právě drhnout
- otáčet seřizovací maticí (3) než se
rozsvítí brzdové světlo, přitom přidržet spínač brzdového světla (4).
- vypnout zapalování
|
Obr. 23. Seřízení spínače brzdových
světel - nožní brzda
- tažná pružina
- spojovací drát
- seřizovací matice
- spínač brzdového světla
Obr. 24. Seřízení spínače brzdového
světla vpředu
- spínač brzdového světla vpředu
(G) držák páčky
Kotoučová brzda
Brzdová páka není seřiditelná. Spínač brzdových světel (obr.
24/1) zašroubovat do
držáku (G) natolik, aby se brzdové světlo rozsvítilo ihned při začátku
stisknutí brzdové páky, aby však brzdová páka v klidové poloze ještě doléhala
na kloubový držák brzdové páky.
|
Obr. 25. Výměna brzdových destiček
- brzdové destičky
- vratná pružina
- upevňovací čep brzdových destiček
(D) minimální tloušťka brzdového obložení (0,5 mm)
Hladina brzdové kapaliny musí
ležet mezi značkami "max" a "min" na zásobní nádržce. při zavírání víčka
nádržky vložit těsnění a odvzdušňovací kroužek. Brzdové čelisti se musí
vyměnit, když je jejich obložení "obržděno" na minimální tloušťku. Práce na
kotoučové brzdě nechte provést v odborné dílně.
4.6. Přívod
paliva, karburátor, sání
Následující kapitola;
Obsah
Palivo se čistí v palivovém
kohoutu. Jeho čistič
(F2) (obr. 6)
lze vyčistit po vyšroubování tělesa čističe. Čistič (F1) (obr.
6) v palivové nádrži je přístupný pouze
při vyšroubovaném palivovém kohoutu. - Před vyšroubováním vypustit palivo.
Upozornění!
Šrouby opěrné destičky k přitlačení páčky (obr.
6)
nedotahovat natolik, aby doléhaly na těleso.
Údržba karburátoru se omezuje na jeho čištění a na nastavení volnoběžných
otáček obtokovým šroubem (obr. 27/8)
u ETZ 251
a ETZ 301 resp. dorazovým šroubem (obr.
26/7) u typů ETZ 125 a ETZ 150.K čištění
demontovat karburátor v pořadí (1) ... (6)
(obr. 26 a
27).
Upozornění!
Seřizování volnoběhu šroubem volnoběžné směsi (obr.
27/7) nebo šroubem přídavného vzduchu (obr.
26/8) smí provádět
pouze autorizovaná dílna.
Neohýbat jazýček plováku. Trysky neprotahovat drátem - pouze vyfoukat.
|
Obr. 26. Karburátor 22 N 2-2 (ETZ 125)
bzw. 24 N 2-2 (ETZ 150)
- svěrací kroužek se šroubem
- přívod paliva
- šroubení sytiče se seřizovacím šroubem
- regulační šroub škrtícího šoupátka -
lanovod
- závěrná matice
- svěrací šroub
- dorazový šroub škrtícího šoupátka
- šroub přídavného vzduchu
Obr. 27. Karburátor 30 N (ETZ 251/301)
- svěrací kroužek se šroubem
- přívod paliva
- šroubení sytiče se seřizovacím šroubem
- regulační šroub škrtícího šoupátka -
lanovod
- závěrná matice
- svěrací šroub
- šroub volnoběžné směsi (zaplombovaný)
- šroub obtokového vzduchu
(S) vůle lanovodu (asi 2 mm)
Papírová vložka čističe vzducu
je přístupná po vyjmutí akumulátoru (obr.
28). vložku opatrně
vyklepat - nevymývat. Vlhkou vložku vysušit nebo vyměnit. Sací systém musí
být těsný, tedy pečlivě smontovaný.
|
Obr. 28. Čistič vzducu, akumulátor a
pojistky
- podložka pro náředí
- přerušovač směrových světel
- upevňovací šroub víka čističe vzduchu
- upevnění akumulátoru
- upínací popruh pro brašnu s palubním
nářadím
- horní mez hladiny elektrolytu
- dolní mez hladiny elektrolytu
- odvzdušňovací hadička akumulátoru
A = 5 mm (výška elektrolytu nad horní hranou
desek)
Poloha pojistek
- alternátor (T 2 A)
- směrová světla (4 A)
- hlavní pojistka (16 A) - kabel plus
- hlavní pojistka(16 A) - kabel minus
Obr. 29. Poloha vložky v tělese čističe
vzduchu
- pružný talíř (vystředění)
- čistič vzduchu
- upevnění čističe vzduchu
4.7. Kola a obutí
Následující kapitola ;
Obsah
Demontáž a montáž předního kola
Demontáž provádět v číselném pořadí (obr.
30). Vytaženou osu odložit na brašnu s
nářadím.
|
Obr. 30. Demontáž předního kola
- matice osy
- upevnění vzpěry reakce brzdy
- svěrací šroub
Brzdové čelisti kotoučové
brzdy před vložením kola odtlačit od sebe.
Nejdříve dotáhnout matici osy (1), prpružit teleskopickou vidlici se
zataženou ruční brzdou a poté utáhnout svěrací šroub (3) (obr.
30).
Upozornění!
Při demontovaném kole nezatahovat ruční páku u kotoučové brzdy
|
Obr. 31. Demontáž zadního kola 1. fáze
Demontáž a montáž zadního
kola
postavit motocykl na stojan. Demontovat všechny součásti viditelné na obr.
31 a odložit na
brašnu s nářadím; dát kolo do zobrazené polohy a vytáhnout páku reakce brzdy.
|
Obr. 32. Demontáž zadního kola 2.
fáze
Při montáži kola zařadit
některý převodový stupeň - tak lze lépe zasunout kola do unašeče (obr.
33/1).
|
Obr. 33. Přiřazení unašeč - tlumicí pryž (ETZ 125/150)
- unašeč
- úchyty unašeče v tlumící pryži
Obr. 34. Přiřazení unašeč - tlumicí pryž (ETZ 251/301)
- unašeč
- úchyty unašeče v tlumící pryži
Výměna pneumatiky a duše
Vypustit vzduch a položit kolo na zem. Ložiska chránit podložením hadru.
Nejdříve odtlačit pneumatiku
kolem dokola ráfku, potom ji na protilehlé straně ventilku zatlačit do
prohloubení ráfku. Oběma montážními pákami zvednout pneumatiku přes okraj
ráfku počínaje u ventilku. Vyjmout duši. Po kontrole pneumatiky na cizí
těleso nebo poškození potřít novou duši mastkem, vložit a opět na montovat
pneumatiku počínaje na protilehlé straně ventilku.
|
Obr. 35. Demontáž pneumatiky
Upozornění!
Duši neskřípnout. Pneumatika musí být po montáži vystředěná, kontrolní
profil tedy musí být na každém místě stejně vzdálen od okraje ráfku. Hustilka
je umístěna na rámu (obr. 36/1)
a je přístupná po demontáži sedadla.
Péče o pneumatiky
Před každou jízdou zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách. Musí vždy
odpovídat příslušnému zatížení vozidla. Pneumatiky pokud možno chránit pře
přímím slunečním zářením a před palivem.
|
Obr. 36. Umístění hustilky
- hustilka
- rukojeť pro postavení motocyklu (není
montována u každého provedení)
4.8. Pohon zadního
kola
Následující kapitola ;
Obsah
Kontrola průvěsu řetězu
Postavit nezatížený motocykl na stojan. Horní ochranný kryt řetězu se musí
spolu s řetězem nechat dvěma prsty protlačit až na příčnou trubku zadní kyvné
vidlice. Zadní kolo při kontrole otáčet.
|
Obr. 37. Kontrola průvěsu řetězu
Seřízení průvěsu řetězu
Povolit osu (1) a matici upevnění pohonu zadního kola. Seřizovací matice (3)
obou napínáků řetězu (2) stejnoměrně otáčet a po nastavení zajistit (obr.
38).
|
Obr. 38. Seřízení průvěsu řetězu
- výsuvná osa kola
- napínák řetězu vlevo
- seřizovací matice
Zkontrolovat zákryt kola podle
obr.
39 latí (1) nebo
pohledovou kontrolou zepředu. Mezera (S) je dána odlišnou šířkou předního a
zadního kola. U pneumatiky zadního kola 3,25x16 je mezera asi 7 mm a u
pneumatiky 110/80-16 asi 20 mm.
|
Obr. 39. Nastavení stopy
- lať
(S) mezera mezi měřící latí a předním kolem
(asi 0,7 mm)
Výměna řetězu
Jsou-li prasklé dva válečky řetězu za sebou nebo více než celkem 5 válečků
resp. mají-li klouby řetězu nadměrnou vůli, řetěz vyměnit a odstranit
případné úlomky řetězu. nový řetěz můžeme ihned zavěsit za starý a protáhnout
jej s ním ochranným krytem. Pružnou pojistku zámku řetězu vložit otevřenou
stranou proti směru otáčení.
|
Obr. 40. Montážní poloha pružné pojistky
zámku řetězu
- pružná pojistka
- spínač neutrálu
4.9. Elektrická
zařízení
Následující kapitola ;
Obsah
Dbejte vždy na to, aby izolace
kabelů a elektrických přístrojů byla v pořádku a spojení všech vodičů bylo
pevné a nezoxidované. Pojistky nikdy nenahrazujte jinými kovovými předměty.
Elektrické sváření na motocyklu nechte provádět až po odpojení akumulátoru.
se svářecí elektrodou nesmí přijít do styku žádný kladný vodič.
Alternátor
Alternátor nevyžaduje údržbu. Kontrolka nabíjení se rozsvítí při zapnutí
zapalování a zhasne, jakmile motor naskočí. Jde o závadu, když kontrolka při
zapnutí zapalování nesvítí anrbo svítí málo resp. když nezhasne ani při
běžícím motoru.
Zapalování
Většina motocyklů MZ je vybavena elektronickým akumulátorovým zapalováním.
Toto se skládá z vysílače impulsů (obr.
42/1 a 2) a řídící jednotky (obr.
13/6). Elektronické zapalování
nevyžaduje údržbu. Práce na tomto zapalování přenechte odborné dílně. Zejména
nepřipojujte nikdy zkoušečku přímo na přípoje vysílací jednotky - je
nebezpečí jejího zničení. Klasické zapalování je vybaveno přerušovačem (obr.
41/1),
zapalovací cívkou (obr. 43/4)
a zapalovací svíčkou.
|
Obr. 41. Alternátor s přerušovačem
- přerušovač
- regulační výstředník přerušovače
- mazací plsť přerušovače
- kabelové přípoje alternátoru
Obr. 42. Alternátor s vysílačem impulsů
elektronického zapalování
- rotor
- senzor
- seřizovací šroub senzoru
- kabelové přípoje alternátoru
- připojení 15 g (červená nebo černá)
- připojení 7 (zelená)
- připojení 31 g (bílá nebo hnědá)
Nastavení předstihu a
vzdálenost kontaktů přenechejte odborné dílně. Mazací plsť navlhčete v
případě potřeby třemi kapkami hypoidního oleje. Smí se pouze lehce dotýkat
nejvyššího místa vačky.
Zapalovací svíčku čistěte v předepsaných intervalech a seřiďte vzdálenost
kontaktů. Kabelovou koncovku svíčky udržujte uvnitř čistou a suchou. Odchylky
barvy izolátoru svíčky - normálně podle způsobu jízdy šedožlutý až světle
hnědý - poukazují na závady a poruchy, které je nutné nechat odstranit v
dílně.
Akumulátor
Přípoje akumulátoru a pólové spoje udržovat vždy čisté a po očistění
nakonzervovat tukem na póly. Hladinu elektrolytu (obr.
28) kontrolovat pravidelně asi jednou za
čtyři týdny.
|
Obr. 43. Elektrická zařízení pod sedadlem
- upevnění palivové nádrže
- regulátor alternátoru
- kostřící bod
- zapalovací cívka
- svorkovnice na podvozku
- usměrňovač alternátoru
K doplňování používat
pouze destilovanou vodu. při nepoužívání vozidla akumulátor jednou za čtyři
týdny dobít.
Upozornění!
Záměnou kabelů akumulátoru (plus a minus) se zničí diody usměrňovače a
akumulátor.
|
Obr. 44. Výměna žárovek ve světlometu
- přídržná pružina
- přípojka dvouvláknové žárovky
- kabel parkovacího světla
(A) halogenový světlomet- pouze žárovky H 4
Světlomet
Při výměně dvouvláknové žárovky dbát na to, aby správně zapadla do
reflektoru. Kontakty musí být čisté a správně nasunuté. Skleněné baňky
žárovky se nedotýkejte prsty!
|
Obr. 45. Držák světlometu
- upevňovací šroub
Světlomet seřídit podle
schématu na obr. 46.
K tomu zatížit vozidlo řidičem a nastavit pružící jednotky na "měkké". K
seřízení povolit držák světlometu - světlomet lze naklápět do všech stran.
|
Obr. 46. Schéma pro seřízení světlometu
Scheinwerfer Mitte |
střed světlometu |
Wand
|
stěna |
Zadní sdružená svítilna
K výměně dvouvláknové žárovky ve sdružené svítilně brzdového světla,
koncového světla a osvětlení SPZ se musí demontovat rozptylný kryt.
|
Obr. 47. Sdružená svítilna brzdového
světla, koncového světla a osvětlení SPZ
- koncové světlo (kabel šedý)
- brzdové světlo (kabel černý/červený)
- kostra (kabel hnědý)
- kostra směrových světel (kabel hnědý)
- směrová světla vlevo (kabel černý/bílý)
Směrová světla
Funkci směrových světel lze kontrolovat na průsvitném okraji (obr.
48/5) nebo podle kontrolky (obr.
2/4 resp.
3/4). Při výpadku některého směrového
světla bliká druhé a tím i kontrolka s asi dvojnásobnou frekvencí.
|
4.10. pokyny pro
zimní provoz
Následující
kapitola ;
Obsah
Prosíme všechny naše zákazníky, kteří
používají své vozidlo v zimě, aby dodržovali následující pokyny. V zimě mohou
chemické posypové prostředky působit značné poškození korozí. proto před
začátkem zimy nakonzervujte chromované resp. nechráněné kovové součásti
vhodným antikorozivními prostředky na bázi vosků nebo minerálních olejů.
Vozidlo promazávejte podle schématu údržby. Součásti, které nelze trvale
chránit, např. vodící trubky teleskopické vidlice, vyžadují i v zimě po každé
jízdě ošetření antikorozivními prostředky.
Po ukončení zimního
období lze konzervační vrstvu opět odstranit.
|
5. Poruchy a jejich
odstranění
Následující
kapitola ;
Obsah
porucha |
odstranění |
Žádné napětí
v palubní síti |
jedna nebo obě pojistky
vadné | pojistky
vyměnit a odstranit zkrat |
akumulátor nedostatečně
nabitý resp. vadný |
akumulátor nabít nebo vyměnit |
kabel přerušen resp.
zkorodované přípoje |
kabel opravit, přípoje očisti |
alternátor vadný |
opravit |
Zapalování
zapnuto, kontrolka nabíjení nesvítí |
žádné napětí v palubní
síti | viz. výše |
spínač zapalování vadný |
vyměnit |
žárovka vadná |
vyměnit |
pojistka měrových světel
vadná (pouze standardní provedení) |
vyměnit |
Zapalování
zapnuto, kontrolka nabíjení svítí slabě |
objímka žárovky má špatný
kontakt | kontakty
očistit |
kabel DF mezi alternátorem
a regulátorem přerušen resp. pojistka 4 (2A) vadná |
opravit |
usměrňovač vadný |
vyměnit |
rotor alternátoru vadný |
vyměnit |
kabel U, V nebo W přerušen |
opravit |
Kontrolka
nabíjení svítí při běžícím motoru |
alternátor, regulátor nebo
usměrňovač vadný |
opravit |
kabel mezi alternátorem,
regulátorem nebo usměrňovačem vadný |
opravit |
Žárovky ve
světlometu resp. koncovém světle nesvítí |
žádné napětí v palubní
síti | viz. výše |
žárovky vadné resp. špatný
kontakt | vyměnit
resp. očistit |
kabel vadný |
opravit |
spínač potkávacích světel
resp. zapalování vadný |
vyměnit |
Brzdové
světlo nesvítí |
žádné napětí v palubní
síti | viz. výše |
žárovky vadné resp. špatný
kontakt | vyměnit
resp. očistit |
kabel vadný |
vyměnit |
spínač brzdového světla
nesprávně seřízen |
seřídit |
Směrová
světla nefungují |
žádné napětí v palubní
síti | viz. výše |
pojistka směrových světel
propálená | vyměnit
a odstranit zkrat |
přerušovač směrových
světel vadný |
vyměnit |
žárovky vadné resp. špatný
kontakt | vyměnit
resp. očistit |
kabel vadný |
opravit |
Zapalování
nedává jiskru nebo dává nepravidelnou jiskru |
žádné napětí v palubní
síti | viz. výše |
zapalovací svíčka mokrá |
svíčku usušit, zavřít
palivový kohout a několikrát prošlápnout motor s vypnutým zapalováním bez
svíčky |
zapalovací svíčka vadná
nebo zaolejovaná |
vyměnit resp. očistit |
kabelová koncovka mokrá
resp. porušená izolace |
usušit resp. vyměnit |
kontakty přerušovače
neotvírají |
seřídit resp. vyměnit přerušovač |
přerušovač zaolejovaný |
vyčistit |
kabel mezi přerušovačem a
zapalovací cívkou vadný resp. špatný kontakt |
vyměnit resp. očistit |
zapalovací cívka vadná |
vyměnit |
kondenzátor vadný |
vyměnit |
vysílač impulzů resp.
řídící jednotka elektronického zapalování vadná |
součásti vyměnit |
kabelové přípoje nebo
kabel vadný resp. špatný kontakt |
kabel resp. přípoje dát do pořádku |
Přerušen
přívod paliva |
žádné palivo v palivové
nádrži | doplnit
palivo |
odvzduńovací otvor ve víku
palivové nádrže ucpán |
vyčistit |
filtr v palivovém kohoutu
zanešen | vyčistit |
těsnění pod páčkou
palivového kohoutu skříplé |
vyměnit |
Karburátor
přetéká |
plovákový ventil visí |
vyčistit resp. vyměnit |
plovák netěsný |
vyměnit |
plovák extrémně špatně
seřízen | seřídit |
Motor
nenaskočí |
přerušen přívod paliva |
viz. výše |
zapalování nedává jiskru |
viz. výše |
při studeném startu není
otevřen sytič, plynová rukojeť je příliš natočená |
viz kapitola
3.2. |
při teplém motoru otevřen
sytič | viz
kapitola 3.2. |
Motor běží
nepravidelně |
přívod paliva přerušen |
viz. výše |
zapalování dává
nepravidelnou jiskru |
viz. výše |
sací systém resp. čistič
vzduchu není v pořádku |
závadu odstranit |
motor netáhne |
nesprávné seřízení
karburátoru |
seřídit |
nesprávné seřízení
zapalování |
seřídit |
čistič vzduchu vlhký resp.
sací systém ucpán |
vyměnit, usušit, resp. vyčistit |
jízda na nesprávný
rychlostní stupeň |
viz kapitola 3.2. |
spojka prokluzuje |
seřídit vůli |
zanešený výfuk v důsledku
nesprávného způsobu jízdy |
pročistit výfuk ostrou jízdou 10 až 20 km
(vysoké otáčky na plný plyn) |
Příliš vysoká
spotřeba paliva |
čistič vzduchu vlhký resp.
sací systém ucpán |
vyměnit, usušit, resp. vyčistit |
nesprávné seřízení
karburátoru |
seřídit |
nesprávný způsob jízdy |
viz kapitola
3.2. |
sytič nezavírá |
nastavit vůli 2 mm na
lanovodu |
Vysoká
hlučnost při řazení převodových stupňů |
spojka vadná resp.
nesprávně seřízená |
seřídit resp. opravit |
volnoběžné otáčky příliš
vysoké | seřídit |
hladina oleje v převodovce
příliš nízká |
doplnit olej |
Pérování
zadního kola tluče |
seřizovací objímky nejsou
nastaveny na "tvrdé" (jízda dvou osob) |
seřizovací objímky nastavit správně |
přípustná celková hmotnost
překročena |
dodržet přípustnou celkovou hmotnost |
Motocykl
špatně sedí na silnici |
nesprávný tlak vzduch v
pneumatikách |
nahustit na správný tlak |
profil pneumatik ojet |
pneumatiky vyměnit |
nesprávná stopa |
nastavit stopu |
Brzda nedrží |
brzdové čelisti opotřebeny |
nastavit lanovody, vyměnit
brzdové čelisti |
brzdový kotouč zaolejován |
kotouč a brzdové čelisti
očistit |
Brzda blokuje |
brzdový buben resp.
brzdový kotouč zoxidován v důsledku nepoužívání |
po delším odstavení
motocyklu brzdit několikrát opatrně - vždy používat i brzdu předního kola |
Páka ruční
brzdy má příliš velký mrtvý chod (kotoučová brzda) |
vzduch v brzdové soustavě |
nechat brzdu odvzdušnit v
odborné dílně |
vyrovnávací otvor v
brzdovém válci na řidítkách se neuvolňuje |
nechat seřídit spínač brzdových světel v
odborné dílně |
Hladina
brzdové kapaliny v zásobní nádržce příliš nízká |
brzdové čelisti opotřebeny |
brzdové čelisti vyměnit |
brzdové potrubí netěsné |
nechat brzdu opravit |
|
6. Služba
zákazníkům
Následující kapitola ;
Obsah
Potřebujete-li informace od
nás, prosíme o přesné údaje jak o vozidle, tak o předpokládané závadě.
Zpravidla však naleznete pomoc v našich smluvních dílnách. Zejména Vám
nemůžeme dodat žádné náhradní díly. Náhradní díly dodáváme pouze našim
smluvním dílnám a speciálním prodejnám MZ, jakož i našim importérům v
příslušné zemi.
|
7. Kompletace
motocyklů
Následující kapitola ;
Obsah
Pro lepší transport nejsou
některé součásti při výrobě namontovány. Namontují se při kompletaci. Při
připojení zadních světel ke kabelové svorkovnici resp. kostřícímu bodu a
pojistkové skříňce respektujte elektrické schéma. Směrová světla správně
namontujte a nezapomeňte těsnění mezi držákem směrových světel a směrovým
světlem. odstraňte fólii pod plnící zátkou oleje, aby se umožnilo odvzdušnění
převodovky.
|
Obr. 48. Směrová světla
- směrové světlo vzadu
- směrové světlo vpředu
- těsnění
- objímka žárovky
- okraj ke kontrole funkce směrových světel
8. Dávkovací
zařízení čerstvého oleje
Následující kapitola ;
Obsah
Je-li Vaše ETZ vybavena
zařízením na dávkování oleje, dodržujte kromě všeobecného provozního návodu i
následující pokyny:.
Palivo
Oktanové číslo bez příměsi oleje (i bezolovnatý benzín)
Mazání motoru
Značkový olej pro dvoutakty. Olej se nachází v nádržce oleje pod tlumičem
sání (objem asi 1,3 l) a čerpá se do klikové skříně olejovým čerpadlem Mikuni.
Ovládání čerpadla
plynovou rukojetí
Jízdní dosah
S jednou náplní podle způsobu jízdy až asi 1600 km (ETZ 125/150) resp. 1300 km
(ETZ 251/30l)
Uvedení do provozu
provádí prodejce podle pokynů výrobce (přívěsek pod plnící zátkou)
Údržba a péče
Před každou jízdou:
Kontrola hladiny oleje v nádržce (průzor hladiny oleje resp. značka na dolní
části zátky)
Každých 2500 km:
Každých 5000 km:
- Promazání ovládacího lanovodu
- Zkontrolovat seřízení čerpadla a v
případě potřeby seřídit (obr. 49
a 50)
nejsou-li značky (3) proti sobě
- Zkontrolovat nastavení volnoběžných
otáček. Vpřípadě potřeby seřídit obtokovým šroubem vzduchu (obr.
27/8-ETZ 25l/ 301) nebo dorazovým
šroubem škrtícího šoupátka (obr. 26/7-ETZ 125/150)
na 1200 ot/min.
- Plynovou rukojetí nastavit otáčky motoru
na 1300 až 1500 ot/min.
- Regulačním šroubem (2) seřídit lanovod,
až se značky shodují.
Opravy:
- Olejové čerpadlo je neopravitelné. v
případě potřeby nechte zamontovat nové čerpadlo.
- Upevňovací šrouby se smí dotahovat pouze
stejnoměrně momentem 2,5 Nm, aby se nedeformovala upevňovací příruba
čerpadla.
- Před uvedením do provozu nového čerpadla
proveďte odvzdušnění (obr. 49/1
und 50/1).
|
Obr. 49. Údržba dávkovacího čerpadla (ETZ
125/150)
- odvzdušňovací šroub
- seřizovací šroub lanovodu
- značky bodu nastavení
Obr. 50. Údržba dávkovacího čerpadla (ETZ 251/301)
- odvzdušňovací šroub
- seřizovací šroub lanovodu
- značky bodu nastavení
9. Alternativní
provozní hmoty
Následující kapitola ;
Obsah
Zapalovací svíčky
Isolator ZM 14 - 260 oder Bosch W4 AC,
Bosch W4 AP, Beru 14-4 A 2, Beru 14-4 AD,
Champion L-5, Champion L-4 G,
Champion L-78, Champion L-78C,
NGK B7 HS, NGK B8 HS, AC 42,
KLG F 80, Pal N9, Marelli CW8 N,
Nippon Denso W 22 FS,
Motorcraft AE l, Iskra F80,
Bosna F 80, Bakony F 80,
Lodge 3HN,Marchal345,
Marchal 4N, UdSSR A 23, A 26
Olej pro dvoutaktní motory
míchací poměr 50:1
Zweitakt-Motorenöl MZ 22, Shell 2 T. Aral 2 T, Finamix 3, Castrol TTS, Castrol Super TT,
Castrol 2 T,
míchací poměr 100:1
Castrol Biolube
Elektrické schéma
Obsah
|
do
roku 1988, zadní kulaté světlo, dvě žárovky
doplnění,
od roku 1989, zadní hranaté světlo, dvouvláknová žárovka