Obsah

Vážený uživateli!

Tímto provozním návodem chceme přispět k tomu, aby Vám byl Váš motocykl vždy spolehlivým společníkem. ETZ je díky našim dlouholetým zkušenostem ve výrobě motocyklů robustní, výkonné a spolehlivé vozidlo s malými nároky na údržbu. Aby takovým zůstalo stále, prosíme Vás dodržujte následující pokyny k údržbě a péči.

Spuštění a provozování vozidla předpokládá, že jste si svědomitě prostudovali tento provozní návod, že budete dodržovat v něm uvedené pokyny ke správnému používání, že máte průkaz opravňující k řízení tohoto vozidla v příslušné zemi a že znáte a dodržujete podmínky za nichž se vozidlo smí používat.

Vozidlo by mělo zůstat v technickém stavu v jakém bylo předáno výrobcem. Při poškození vzniklé nedodržováním pokynů a předpisů, montáží nevhodných náhradních dílů a příslušenství nebo neodbornými opravami nepřejímá výrobce záruku.

Přejeme vám šťastnou jízdu!

 

VEB Motorradwerk Zschopau

Betrieb des IFA-Kombinates Zweiradfahrzeuge




Obsah



1. Technické data
1.1. Motor a přenos výkonu
1.2. Karburátor
1.3. Podvozek
1.4. Elektrická zařízení
1.5. Hmotnosti
1.6. Náplně
1.7. Výkony
2. Provozní hmoty
3. Obsluha
3.1. Ovládací prvky
3.2. Start a jízda
3.3. Pokyny pro záběh
4. Údržba
4.1. Všeobecné pokyny
4.2. Schéma údržby
4.3. Mazací místa
4.4. Mazání převodovky
4.5. Spojka a brzdy
4.6. Přívod paliva, karburátor, sání
4.7. Kola a obutí
4.8. Pohon zadního kola
4.9. Elektrická zařízení
4.10. Pokyny pro zimní provoz
5. Poruchy a jejich odstranění
6. Služba zákazníkům
7. Kompletace motocyklů
8. Dávkovací zařízení čerstvého oleje
9. Alternativní provozní hmoty
Elektrické schéma (skládačka)






1. Technické data

1.1. Motor a přenos výkonu

Následující kapitola ; Obsah

ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
typ motoru EM 125 EM 150.2 EM 150.1 EM 251 EM 301
druh
dvoutaktní s vratným vyplachováním
výkon 7,5 kW při 6000 ot/min 9 kW při 6000 ot/min 10,5 kW při 6500 ot/min 15,4 kW při 5500 ot/min
(12,5 kW při 5000 ot/min)
17 kW při 5500 ot/min
max. točivý moment 12,3 Nm při 5500 ot/min 15 Nm při 5500 ot/min 15,8 Nm při 6200 ot/min 27,4 Nm při 5200 ot/min
(24,5 Nm při 4500 ot/min)
30,6 Nm při 5200 ot/min
mazání

ztrátové, směsí 50:1

převodovka
počet převodových stupňů 5 5 5 5 5
indikace neutrálu

žlutá kontrolka - pouze u luxusního provedení

přenos výkonu na zadní kolo
válečkový řetěz 0,8 B-1-128 TGL 11796 (12,7 x 7,75 x 128)
převodový poměr

převodovka-zadní kolo

3,2
(15:48 zubů)
3,0
(16:48 zubů)
3,2
(15:48 zubů)
2,29
(21:48 zubů)
2,18
(22:48 zubů)


1.2. Karburátor

Další kapitolat ; Obsah

  ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
typ 22 N 2-2 24 N 2-2 24 N 2-2 30 N 3-1 30 N 3-2
průměr sacího hrdla 22 mm 24 mm 24 mm 30 mm 30 mm
hlavní tryska 115 120 120 130 135
jehlová tryska 702) 702) 702) 70 70
jehla částečného zatížení 2,5 A 513 2,5 A 513 2,5 A 513 2,5 B 511 2,5 B 511
počte zářezů shora 31) (2, po záběhu) 31) (2, po záběhu) 31) (2, po záběhu) 4 4
tryska sytiče 70 70 70 95 95
tryska běhu naprázdno 35 35 35 50 50
šroub přídavného vzduchu

vyšroubována o asi 1,5 otáčky

vyšroubována o asi 2,5 otáčky3), vyšroubována o asi 2,5 otáčky3),
 
ale nastavení max. koncentrace CO ve výfukových plynech na 2,5 ... 3,5 objemových % při 1200 ot/min
volnoběžné otáčky nastaveny přibližně 1200 ot/min 1200 ot/min 1200 ot/min 1200 ot/min 1200 ot/min
pomocí

dorazového šroubu šoupátka

obtokového šroubu (vyšroubován asi o 4 otáčky) obtokového šroubu (vyšroubován asi o 4 otáčky)
1) všímat si vzhledu svíčky! Měří se od dolní desky držáku jehly!
2) s 2 vyrovnávacími vzdušníky 60
3) šroub volnoběžné směsi


 

1.3. Podvozek

Následující kapitola ; Obsah

 ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
Pérování
vpředu teleskopická vidlice s hydraulickým tlumením, zdvih pružiny 185mm
vzdau

pružící jednotky s hydraulickým tlumením, zdvih pružiny 105 mm, předpětí pružiny a úhel působení přestavitelné

kola paprsková
ráfky
vpředu 1,85 x 18 1,85 x 18 1,85 x 18 1,85 x 18 1,85 x 18
vzadu 2,15 x 16 2,15 x 16 2,15 x 16 2,15 x 16 2,15 x 16
pneumatiky
vpředu 2,75 x 18 R 2,75 x 18 R 2,75 x 18 R 2,75 x 18 R
nebo
90/90 - 18 S
2,85 - 18 R
nebo
90/90 - 18 S
vzadu 3,25 x 16 R 3,25 x 16 R 3,25 x 16 R 3,25 x 16 R
nebo
110/80 - 16
3,25 - 16 R
nebo
110/80 - 16 S
tlak vzduchu v pneumatikách
(přetlak)
sólo
vpředu
150 kPa (1,5 kp/cm²)
170 kPa (1,7 kp/cm²) 170 kPa (1,7 kp/cm²)
vzadu
190 kPa (1,9 kp/cm²)
190 kPa (1,9 kp/cm²) 190 kPa (1,9 kp/cm²)
při přípustné celkové hmotnosti
vpředu
150 kPa (1,5 kp/cm²)
170 kPa (1,7 kp/cm²) 170 kPa (1,7 kp/cm²)
vzadu
3,25 - 16 R
280 kPa (2,8 kp/cm²)
110/80-16 S
-
-
-
250 kPa (2,5 kp/cm²)
brzdy
vpředu

bubnová s vnitřními čelistmi simplex nebo hydraulicky ovládaná kotoučová brzda

vzadu

bubnová s vnitřními čelistmi simplex



1.4. Elektrická zařízení

Následující kapitola ; Obsah

 ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
jmenovité napětí 12 V 12 V 12 V 12 V 12 V
zapalování

akumulátorové podle provedení s přerušovačem nebo elektronické

předstih
2,5+0,5 mm
 
20° 15' ... 22° 15'
22°45' ... 23°45'
 

před horní úvratí, pevně nastavený

vzdálenost kontaktů přerušovače 0,3+0,1 mm (úhel sepnutí 132° + 5° při běhu naprázdno)
úhel sepnutí elektronického zapalování
180° resp. 50%
zapalovací svíčka Isolator ZM 14 - 260 nebo srovnatelné zahraniční typy (širokorozsahové svíčky)
vzdálenost elektrod 0,6 mm 0,6 mm 0,6 mm 0,6 mm 0,6 mm
alternátor střídavý proud 14 V, 15 A, s usměrňovačem a regulátorem
akumulátor 12 V, 5,5 Ah 12 V, 5,5 Ah 12 V, 5,5 Ah 12 V, 5,5 Ah 12 V, 5,5 Ah
žárovky
světlomet 12 V, 45/40 W, TGL 11413 nebo H 4, 12 V, 60/55 W, potkávací světlo asimetrické
parkovací světlo 12V, 4 W, patice  BA 9s, TGL 10833
koncové světlo 12V, 5 W dvouvláknová žárovka P 25-2-12 V (21/5 W)
brzdové světlo 12V, 21 W dvouvláknová žárovka P 25-2-12 V (21/5 W)
směrová světla 12 V, 21 W, patice BA 15s
kontrolky a osvětlení přístrojů 12V, 2 W, patice BA 7s, TGL 10833
pojistky
hlavní pojistka 2 x tavná vložka A 16 TGL 11135 (16 A)
směrová světla tavná vložka A 4 TGL 11135 (4 A)
buzení alternátoru tavná vložka T 2 A (jemná pojistka 2 A)


1.5. Hmotnosti

Následující kapitola ; Obsah

 ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
pohotovostní (s palivem a nářadím) 120 kg1)
123 kg2)
120 kg1)
123 kg2)
120 kg1)
123 kg2)
141 kg1)
144 kg2)
141 kg1)
144 kg2)
přípustná celková hmotnost 290 kg 290 kg 290 kg 330 kg 330 kg
1) Provedení s bubnovou brzdou
2) Provedení s kotoučovou brzdou


1.6. Náplně

Následující kapitola ; Obsah

 ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
palivová nádrž 13,0 l 13,0 l 13,0 l 17,0 l 17,0 l
z toho rezerva 1,5 l 1,5 l 1,5 l 1,5 l 1,5 l
převodový olej 0,5 l 0,5 l 0,5 l 0,9 l 0,9 l


1.7. Výkony

Následující kapitola ; Obsah

 ETZ 125 ETZ 150 ETZ 150 ETZ 251 ETZ 301
maximální rychlost 100 km/h 105 km/h 110 km/h 125 bis 130 km/h 130 bis 135 km/h
 

podle zatížení, povětrnostních podmínek a polohy řidiče

spotřeba paliva 2,3 ... 3,5 l/100 km 2,4 ... 3,6 l/100 km 2,6 ... 4,0 l/100 km 3,5 ... 5,0 l/100 km 3,5 ... 5,0 l/100 km



2. Provozní hmoty

Následující kapitola ; Obsah

Motor

Benzin "Normal" (oktanové číslo 88), smíšený s olejem pro dvoutaktní motory v poměru 50:1.

Příklad: smísit 10 l benzínu s 0,2 l oleje pro dvoutaktní motory.

Lze používat bezolovnatý benzín s oktanovým číslem minimálně 88.

Převodovka

Převodový olej SAE 80 nebo nelegovaný motorový olej SAE 40 celoročně. V NDR se používá olej GL 100.

Podvozek

Převodový olej SAE 80 a tuk na valivá ložiska

Brzdová kapalina SAE 70 R 3 nebo SAE I 1703

Elektrická zařízení

Pro nový akumulátor akumulátorová kyselina sírová s hustotou 1,28 g/cm3 (v tropech 1,23 g/cm3) při 25°C. K doplňování akumulátoru používat pouze destilovanou vodu.

Tuk na póly jako ochrana proti korozi přípojů akumulátoru.

Hypoidní olej (převodový olej vysoké viskozity) pro mazací plsť přerušovače.




3. Obsluha

3.1. Ovládací prvky

Následující kapitola ; Obsah

Obrázky 1 ... 9 ukazují všechny ovládací prvky potřebné při provozu motocyklu a jejich funkci. Seznamte se s nimi, prosíme, před prvním startem..

Obr. 1. Ovládací prvky motocyklu

  1. spínač zapalování a světel
  2. páčka spojky
  3. kombinovaný přepínač elektrického zařízení
  4. nožní řadící páka
  5. palivový kohout
  6. startovací páka
  7. stojan
  8. páčka ruční brzdy
  9. páčka sytiče
  10. otočná plynová rukojeť
  11. páka nožní brzdy
  12. stupátka spolujezdce


Obr. 2. Přístroje (standardní provedení)

  1. spínač zapalování a světel (polohy jako na obr. 3)
  2. tachometr s počítadlem kilometrů
  3. kontrolka dálkového světla (modrá)
  4. kontrolka nabíjení a indikace směru jízdy (zelená)


Obr. 3. Přístroje (luxusní provedení)

  1. indikace neutrálu (žlutá) a otáčkoměr
  2. kontrolka alternátoru (červená)
  3. kontrolka dálkového světla (modrá) v tachometru
  4. kontrolka nabíjení a indikace směru jízdy (zelená)
  5. spínač zapalování a světel
  6. klíček zapalování
  7. zapalování zapnuto, jízda se zapnutým světlometem - klíček nelze vytáhnout
  8. zapalování zapnuto, obrysové a koncové světlo svítí - klíček nelze vytáhnout
  9. zapalování zapnuto, jízda bez světel - klíček nelze vytáhnout (je možné roztlačení bez akumulátoru na 2. rychlostní stupeň)
  10. vše vypnuto - klíček (6) lze vytáhnout
  11. parkovací poloha v noci - klíček lze vytáhnout, obrysová světla zapnuta.


Obr. 4. Kombinovaný přepínač na řidítkách

  1. přepínač potkávacího světla

    dálkové světlo

    potkávací světlo


  2. spínač směrových světel
    (L) směrové světlo vlevo
    (R) směrové světlo vpravo
  3. tlačítko houkačky
  4. tlačítko světelné houkačky


Obr. 5. Plynová otočná rukojeť a sytič

  1. sytič zavřen
  2. sytič otevřen

    (Z) plynová rukojeť zavřena
    (A) plynová rukojeť otevřená (plný plyn)


Obr. 6. Palivový kohout

  1. palivový kohout zavřen
  2. palivový kohout otevřen
  3. poloha rezerva

    (F1) vstupní filtr
    (F2) výtokový filtr
    (S) upevňovací šrouby


Obr. 7. Nožní řazení (ETZ 125/150)

Čísla: poloha převodových stupňů
(S) nožní řadící páka
(K) startovací páka



Obr. 7a. Nožní řazení (ETZ 251/301)

Čísla: poloha převodových stupňů
(S) nožní řadící páka
(K) startovací páka



Obr. 8. Pojistka proti krádeži (na obrázku vpravo speciální provedení pro export)

  1. směr otáčení k odemčení zámku
  2. směr otáčení k zamčení zámku

Pojistka proti krádeži se odemyká po odaretování tak, že se zámek posune nahoru (u exportního provedení dovnitř).



Obr.  9. Seřízení předpětí pružiny

  1. nastavení pro provoz sólo
  2. nastavení pro vyšší zatížení
  3. upevňovací bod pro "měkčí" pérování
  4. upevňovací bod pro "tvrdší" pérování


3.2. Start a jízda

Následující kapitola ; Obsah

Před každou jízdou zkontrolovat podle schématu údržby (viz odstavec 4.2.) provozní a dopravní bezpečnost vozidla.

Start

  1. Zařadit neutrál (0) (obr 7).
  2. Zapnout zapalování (obr 3).
    Kontrolka alternátoru svítí.
    Kontrolka neutrálu svítí (luxusní provedení).
  3. Otevřít palivový kohout (obr 6).
  4. Při studeném motoru: otevřít sytič (obr 5).
    Při teplém motoru: nechat sytič zavřený.
  5. Při studeném motoru: rukjeť plynu na běh naprázdno.
    Při teplém motoru: rukojeť plynu otočit asi o čtvrt otáčky.
  6. Prudce sešlápnout startovací páku.
  7. Sytič zavřít, když motor živě reaguje na plyn.

Upozornění!

Při extrémně nízkých venkovních teplotách a po několika neúspěšných startovacích pokusech udělat přestávku asi 20 sekund, aby palivo mohlo natéci do sytiče.



Obr. 10. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 125)

max. otáčky resp. rychlost v záběhu

hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost) v záběhu



Obr. 11. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 150)

max. otáčky resp. rychlost v záběhu

hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost) v záběhu. černé rozšíření rozsahu platí pro ETZ 150 s 10,5 kW



Obr. 12. otáčky a rozsahy rychlosti (ETZ 125)

max. otáčky resp. rychlost v záběhu

hlavní jízdní rozsahy (otáčky resp. rychlost) v záběhu



Jízda

Motor není nutné zahřívat na místě, zahřeje se při jízdě. Převodové stupně řadit s použitím spojky, rozjíždět se na první převodový stupeň. Rozsahy používání převodových stupňů jsou patrny z obrázků 10,11 a 12.

Upozornění!

Spojku používat pouze k rozjezdu a řazení. Při delším zastavení zařadit neutrál.

Brždění

Používat vždy obě brzdy se správnou intenzitou brždění. Blokující brzdy prodlužují brzdnou dráhu a ohrožují stabilitu jízdy.

Parkování

Vypnout zapalování, vytáhnout klíček, zavřít palivový kohout, natočit řidítka doprava a zablokovat řízení pojistkou proti krádeži podle obr. 8.


3.3. Pokyny pro záběh

Následující kapitola ; Obsah

Až do ujetí 1500 ... 2000 km se motor zabíhá. v této době dodržujte následující pokyny.

  1. Nechávejte motor běžet na místě co nejméně, zahřívejte jej jízdou resp. při delším zastavení jej vypněte.
  2. Dodržujte rozsahy uvedené na obrázcích 10, 11 und 12 a řaďte včas.
  3. Rychlost a otáčky systmaticky zvyšujte až do konce záběhu.
  4. Často měňte otáčky a rychlost. - Silnice jsou pro záběh vhodnější než dálnice.
  5. Dodržujte předepsané prohlídky v servisní dílně MZ.

 


4. Údružba

4.1. Všeobecné pokyny

Následující kapitola ; Obsah

Palubní nářadí pod pravým bočním krytem umožňuje provádět téměř veškeré údržby podle schématu údržby. Dbejte však na záruční ustanovení.

Obr. 13. Akumulátor a umístění nářadí

  1. brašna s palubním nářadím
  2. náhradní žárovky (nikoli u všech provedení)
  3. pojistková skříňka
  4. přerušovač směrových světel
  5. spínač brzdového světla
  6. řídící jednotka elektronického zapalování (není vestavěna u všech provedení)
  7. upínací popruh na brašnu s nářadím


4.2. Schéma údržby

Následující kapitola ; Obsah

Úkon údržby
 před jízdou po jízdě po ujetí 500 km každých 2500 km každých 5000 km každých 10000 km každých 20000 km
motor a převodovka
zkontrolovat vůli spojky
x
        
zkontrolovat olej v převodovce     
x
    
vyměnit olej v převodovce   
 
   
x
dotáhnout upevnění výfuku na válci [98 Nm (10 kpm)]   
     
zkontrolovat dotažení upevňovacích šroubů motoru       
x
 
vyčistit karburátor, dotáhnout upevnění jednotlivých součástí   
 
x
   
zkontrolovat seřízení karburátoru   

x
  
kontrola emise škodlivin s ohledem na zákonem stanovené hodnoty
ročně
elektická zařízení
zkontrolovat funkci osvětlovacího a signalizačního zařízení
x
      
vyčistit zapalovací svíčku a seřídit    
x
  
vyměnit zapalovací svíčku     
x
 
zkontrolovat vzdálenost kontaktů přerušovače 3)  
 
x
  
zkontrolovat předstih  
 
x
  
navlhčit mazací plsť vačky přerušovače třemi kapkami hypoidního oleje 3)  
 
x
  
zkontrolovat hladinu elektrolytu v akumulátoru   
   
podvozek
zkontrolovat funkci brzd
x
      
zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny v zásobní nádržce
x
      
vyměnit brzdovou kapalinu každé dva roky
zkontrolovat opotřebení obložení brzdových čelistí (destiček u kotoučové brzdy)    
x
  
otřít vodící trubky teleskopické vidlice (provedení s ochranným krytem)
x
x
       
teleskopická vidlice - pohledová kontrola netěsnosti
x
         
zkontrolovat tlak v pneumatikách
x
        
zkontrolovat množství paliva v palivové nádrži
x
         
demontovat palivový kohout, vyčistit filtr  
 
x
   
vyklepat vložku čističe vzduchu      
x
  
vytřít těleso čističe vzduchu      
x
  
vyměnit vložku čističe vzduchu        
x
 
zkontrolovat pevné utažení všech přístupných šroubových spojů   
  
x
 
hnací řetěz - zkontrolovat průvěs      x
 
  
namazat řetěz      x
 
  
namazat ruční páčky a otočnou rukojeť plynu     x
 
  
demontovat a naolejovat lanovody        
x
 
promazat hnací hřídel otáčkoměru a tachometru       
x
 
demontovat brzdové čelisti vpředu a vzad, klíč brzdy vpředu, vyčistit ložiska a namazat     
x
 
promazat klíč zadní brzdy    
x
  
pohledová kontrola ložisek kol a promazání      
x
zkontrolovat uložení kyvné vidlice a pérování     
x
 

Závady zjištěné při údržbě nechat odstranit.

x1) l. a 2. záruční prohlídka
x2) jednou za čtyři týdny
3) netýká se elektronického zapalování



4.3. Mazací místa (obr. 14 a 15)

následující kapitola ; Obsah

mazací místo mazivo
1 seřizovací objímka pružící jednotky tuk na valivá ložiska
2 pohon tachometru tuk na valivá ložiska (dauergeschmiert)
3 hnací hřídel tachometru převodový olej
4 sekundární řetěz tuk na valivá ložiska
5 převodovka převodový olej
6 mazací plsť přerušovače 1) hypoidní olej
7 hnací hřídel otáčkoměru převodový olej
8 ložiska kol tuk na valivá ložiska
9 ložisko řízení tuk na valivá ložiska
10 páka ruční brzdy převodový olej
11 otočná rukojeť brzdy tuk na valivá ložiska
12 páčka spojky převodový olej
13 lanovody převodový olej
14 vodící trubky teleskopické vidlice zevně u provedení bez ochranného měchu převodový olej
15 uložení stojanu tuk na valivá ložiska
16 čep kyvné vidlice převodový olej (pouze při montáži)
17 čep nožní brzdy tuk na valivá ložiska
18 klíč zadní brzdy převodový olej
19 klíč přední brzdy (bubnová brzda), uložení brzdových čelistí vpředu a vzadu tuk na valivá ložiska
20 přítlačné vřeteno ovládání spojky tuk na valivá ložiska
1) netýká se elektronického zapalování


Obr. 14. ETZ 125/150 - pohled zprava (vysvětlivky k legendě viz. odstavec 4.3.)



Obr. 15. ETZ 251 - pohled zleva (vysvětlivky k legendě viz. odstavec 4.3.)



4.4. Mazání převodovky

Následující kapitola ; Obsah

Kontrola hladiny oleje

Vozidlo musí stát vodorovně. Kontrolu provádějte asi až 15 minut po vypnutí motoru nebo naplnění oleje. Při správném množství sahá olej k dolní hraně kontrolního otvoru.

Obr. 16. Kontrolní šroub oleje a výpustné šrouby oleje (ETZ 125/150)

  1. kontrolní šroub oleje
  2. výpustný šroub oleje pro prostor spojky
  3. výpustný šroub oleje pro prostor převodovky
  4. aretace neutrálu - nevyšroubovat!

: výška hladiny oleje v převodovce



Obr. 17. Kontrola hladiny oleje (ETZ 251/301)

  1. kontrolní šroub oleje
  2. plnící otvor oleje (pružící zátka s odvzdušňovacím otvorem)

: výška hladiny oleje v převodovce

 

Výměna oleje

Zahřát motor jízdou, aby částečky otěru vytekly s olejem. Vyšroubovat oba výpustné šrouby. Vyčistit magnet výpustného šroubu (2). V případě potřeby vyměnit těsnící kroužky.

Obr. 18. Poloha výpustných šroubů oleje (ETZ 251/301)

  1. výpustný šroub oleje pro prostor spojky
  2. výpustný šroub oleje pro prostor převodovky
  3. aretace neutrálu - nevyšroubovat!
 

4.5. Spojka a brzdy

Následující kapitola ; Obsah

Spojka

Seřizovacím šroubem (1) nastavit vůli spojky na 3 mm. Seřizovací šroub opět zajistit. Pokud seřizovací šroub (1) již nestačí k seřízení, zkorigovat hrubé nastavení.

Obr. 19. Seřízení spojky (i mechanické brzdy) na ruční páčce

  1. seřizovací šroub s pojistnou maticí

    (S) vůle spojky
 

ETZ 125/150

Povolit pojistnou matici (obr. 20/1) asi o jednu otáčku. Potom zašroubovat seřizovací šroub na právě citelný doraz a vyšroubovat jej o třičtvrtě otáčky. Nastavení zajistit pojistnou maticí. Prostor pod víčkem naplnit tukem na valivá ložiska.

Obr. 20. Hrubé nastavení spojky (ETZ 125/150)

  1. seřizovací šroub a pojistná matice
  2. víčko


ETZ 251/301

Demontovat lanovod spojky v číselném pořadí podle obr. 21 a otočit seřizovací desku (5), než se při pevně dotažené kuličce lanovodu dosáhne S = 11 mm.

Obr. 21. Hrubé nastavení spojky (ETZ 251/301)

  1. ochranný kryt a vsuvka
  2. úchyt lanka
  3. lanko
  4. kulička
  5. seřizovací deska
    (S) seřizovací rozměr spojkové páky


Mechanické brzdy

Mechanickou brzdu vpředu u ruční páky nastavit na rozměr S= 3 ... 5 mm einstellen (obr. 19). Brzdové čelisti nesmí při nesepnuté brzdě drhnout. Nožní brzdu nastavit tak,

Obr. 22. Seřízení brzdy zadního kola

  1. seřizovací matice brzdy zadního kola
  2. maznice

aby bylo možné při pohodlné pozici v sedě dosáhnout plného brzdného účinku při malé dráze brzdového pedálu. Potom seřídit spínač brzdových světel (vzadu):

  • zapnout zapalování
  • sešlápnout páku brzdy - brzdové čelisti začínají právě drhnout
  • otáčet seřizovací maticí (3) než se rozsvítí brzdové světlo, přitom přidržet spínač brzdového světla (4).
  • vypnout zapalování

Obr. 23. Seřízení spínače brzdových světel - nožní brzda

  1. tažná pružina
  2. spojovací drát
  3. seřizovací matice
  4. spínač brzdového světla


Obr. 24. Seřízení spínače brzdového světla vpředu

  1. spínač brzdového světla vpředu

(G) držák páčky

Kotoučová brzda

Brzdová páka není seřiditelná. Spínač brzdových světel (obr. 24/1) zašroubovat do držáku (G) natolik, aby se brzdové světlo rozsvítilo ihned při začátku stisknutí brzdové páky, aby však brzdová páka v klidové poloze ještě doléhala na kloubový držák brzdové páky.

Obr. 25. Výměna brzdových destiček

  1. brzdové destičky
  2. vratná pružina
  3. upevňovací čep brzdových destiček

(D) minimální tloušťka brzdového obložení (0,5 mm)

Hladina brzdové kapaliny musí ležet mezi značkami "max" a "min" na zásobní nádržce. při zavírání víčka nádržky vložit těsnění a odvzdušňovací kroužek. Brzdové čelisti se musí vyměnit, když je jejich obložení "obržděno" na minimální tloušťku. Práce na kotoučové brzdě nechte provést v odborné dílně.

4.6. Přívod paliva, karburátor, sání

Následující kapitola; Obsah

Palivo se čistí v palivovém kohoutu. Jeho čistič (F2) (obr. 6) lze vyčistit po vyšroubování tělesa čističe. Čistič (F1) (obr. 6) v palivové nádrži je přístupný pouze při vyšroubovaném palivovém kohoutu. - Před vyšroubováním vypustit palivo.

Upozornění!

Šrouby opěrné destičky k přitlačení páčky (obr. 6) nedotahovat natolik, aby doléhaly na těleso.

Údržba karburátoru se omezuje na jeho čištění a na nastavení volnoběžných otáček obtokovým šroubem (obr. 27/8) u ETZ 251 a ETZ 301 resp. dorazovým šroubem (obr. 26/7) u typů ETZ 125 a ETZ 150.K čištění demontovat karburátor v pořadí (1) ... (6) (obr. 26 a 27).

Upozornění!

Seřizování volnoběhu šroubem volnoběžné směsi (obr. 27/7) nebo šroubem přídavného vzduchu (obr. 26/8) smí provádět pouze autorizovaná dílna.

Neohýbat jazýček plováku. Trysky neprotahovat drátem - pouze vyfoukat.

Obr. 26. Karburátor 22 N 2-2 (ETZ 125) bzw. 24 N 2-2 (ETZ 150)

  1. svěrací kroužek se šroubem
  2. přívod paliva
  3. šroubení sytiče se seřizovacím šroubem
  4. regulační šroub škrtícího šoupátka - lanovod
  5. závěrná matice
  6. svěrací šroub
  7. dorazový šroub škrtícího šoupátka
  8. šroub přídavného vzduchu


Obr. 27. Karburátor 30 N (ETZ 251/301)

  1. svěrací kroužek se šroubem
  2. přívod paliva
  3. šroubení sytiče se seřizovacím šroubem
  4. regulační šroub škrtícího šoupátka - lanovod
  5. závěrná matice
  6. svěrací šroub
  7. šroub volnoběžné směsi (zaplombovaný)
  8. šroub obtokového vzduchu

(S) vůle lanovodu (asi 2 mm)



Papírová vložka čističe vzducu je přístupná po vyjmutí akumulátoru (obr. 28). vložku opatrně vyklepat - nevymývat. Vlhkou vložku vysušit nebo vyměnit. Sací systém musí být těsný, tedy pečlivě smontovaný.

Obr. 28. Čistič vzducu, akumulátor a pojistky

  1. podložka pro náředí
  2. přerušovač směrových světel
  3. upevňovací šroub víka čističe vzduchu
  4. upevnění akumulátoru
  5. upínací popruh pro brašnu s palubním nářadím
  6. horní mez hladiny elektrolytu
  7. dolní mez hladiny elektrolytu
  8. odvzdušňovací hadička akumulátoru

A = 5 mm (výška elektrolytu nad horní hranou desek)

Poloha pojistek

  1. alternátor (T 2 A)
  2. směrová světla (4 A)
  3. hlavní pojistka (16 A) - kabel plus
  4. hlavní pojistka(16 A) - kabel minus


Obr. 29. Poloha vložky v tělese čističe vzduchu

  1. pružný talíř (vystředění)
  2. čistič vzduchu
  3. upevnění čističe vzduchu


4.7. Kola a obutí

Následující kapitola ; Obsah

Demontáž a montáž předního kola

Demontáž provádět v číselném pořadí (obr. 30). Vytaženou osu odložit na brašnu s nářadím.

Obr. 30. Demontáž předního kola

  1. matice osy
  2. upevnění vzpěry reakce brzdy
  3. svěrací šroub


Brzdové čelisti kotoučové brzdy před vložením kola odtlačit od sebe.

Nejdříve dotáhnout matici osy (1), prpružit teleskopickou vidlici se zataženou ruční brzdou a poté utáhnout svěrací šroub (3) (obr. 30).

Upozornění!

Při demontovaném kole nezatahovat ruční páku u kotoučové brzdy

Obr. 31. Demontáž zadního kola 1. fáze



Demontáž a montáž zadního kola

postavit motocykl na stojan. Demontovat všechny součásti viditelné na obr. 31 a odložit na brašnu s nářadím; dát kolo do zobrazené polohy a vytáhnout páku reakce brzdy.

Obr. 32.  Demontáž zadního kola 2. fáze



Při montáži kola zařadit některý převodový stupeň - tak lze lépe zasunout kola do unašeče (obr. 33/1).

Obr. 33. Přiřazení unašeč - tlumicí pryž (ETZ 125/150)

  1. unašeč
  2. úchyty unašeče v tlumící pryži


Obr. 34. Přiřazení unašeč - tlumicí pryž (ETZ 251/301)

  1. unašeč
  2. úchyty unašeče v tlumící pryži


Výměna pneumatiky a duše

Vypustit vzduch a položit kolo na zem. Ložiska chránit podložením hadru.

Nejdříve odtlačit pneumatiku kolem dokola ráfku, potom ji na protilehlé straně ventilku zatlačit do prohloubení ráfku. Oběma montážními pákami zvednout pneumatiku přes okraj ráfku počínaje u ventilku. Vyjmout duši. Po kontrole pneumatiky na cizí těleso nebo poškození potřít novou duši mastkem, vložit a opět na montovat pneumatiku počínaje na protilehlé straně ventilku.

Obr. 35. Demontáž pneumatiky



Upozornění!

Duši neskřípnout. Pneumatika musí být po montáži vystředěná, kontrolní profil tedy musí být na každém místě stejně vzdálen od okraje ráfku. Hustilka je umístěna na rámu (obr. 36/1) a je přístupná po demontáži sedadla.

Péče o pneumatiky

Před každou jízdou zkontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách. Musí vždy odpovídat příslušnému zatížení vozidla. Pneumatiky pokud možno chránit pře přímím slunečním zářením a před palivem.

Obr. 36. Umístění hustilky

  1. hustilka
  2. rukojeť pro postavení motocyklu (není montována u každého provedení)


4.8. Pohon zadního kola

Následující kapitola ; Obsah

Kontrola průvěsu řetězu

Postavit nezatížený motocykl na stojan. Horní ochranný kryt řetězu se musí spolu s řetězem nechat dvěma prsty protlačit až na příčnou trubku zadní kyvné vidlice. Zadní kolo při kontrole otáčet.

 

Obr. 37. Kontrola průvěsu řetězu



Seřízení průvěsu řetězu

Povolit osu (1) a matici upevnění pohonu zadního kola. Seřizovací matice (3) obou napínáků řetězu (2) stejnoměrně otáčet a po nastavení zajistit (obr. 38).

Obr. 38. Seřízení průvěsu řetězu

  1. výsuvná osa kola
  2. napínák řetězu vlevo
  3. seřizovací matice


Zkontrolovat zákryt kola podle obr. 39 latí (1) nebo pohledovou kontrolou zepředu. Mezera (S) je dána odlišnou šířkou předního a zadního kola. U pneumatiky zadního kola 3,25x16 je mezera asi 7 mm a u pneumatiky 110/80-16 asi 20 mm.

Obr. 39. Nastavení stopy

  1. lať

(S) mezera mezi měřící latí a předním kolem (asi 0,7 mm)



Výměna řetězu

Jsou-li prasklé dva válečky řetězu za sebou nebo více než celkem 5 válečků resp. mají-li klouby řetězu nadměrnou vůli, řetěz vyměnit a odstranit případné úlomky řetězu. nový řetěz můžeme ihned zavěsit za starý a protáhnout jej s ním ochranným krytem. Pružnou pojistku zámku řetězu vložit otevřenou stranou proti směru otáčení.

Obr. 40. Montážní poloha pružné pojistky zámku řetězu

  1. pružná pojistka
  2. spínač neutrálu


4.9. Elektrická zařízení

Následující kapitola ; Obsah

Dbejte vždy na to, aby izolace kabelů a elektrických přístrojů byla v pořádku a spojení všech vodičů bylo pevné a nezoxidované. Pojistky nikdy nenahrazujte jinými kovovými předměty. Elektrické sváření na motocyklu nechte provádět až po odpojení akumulátoru. se svářecí elektrodou nesmí přijít do styku žádný kladný vodič.

Alternátor

Alternátor nevyžaduje údržbu. Kontrolka nabíjení se rozsvítí při zapnutí zapalování a zhasne, jakmile motor naskočí. Jde o závadu, když kontrolka při zapnutí zapalování nesvítí anrbo svítí málo resp. když nezhasne ani při běžícím motoru.

Zapalování

Většina motocyklů MZ je vybavena elektronickým akumulátorovým zapalováním. Toto se skládá z vysílače impulsů (obr. 42/1 a 2) a řídící jednotky (obr. 13/6). Elektronické zapalování nevyžaduje údržbu. Práce na tomto zapalování přenechte odborné dílně. Zejména nepřipojujte nikdy zkoušečku přímo na přípoje vysílací jednotky - je nebezpečí jejího zničení. Klasické zapalování je vybaveno přerušovačem (obr. 41/1), zapalovací cívkou (obr. 43/4) a zapalovací svíčkou.

Obr. 41. Alternátor s přerušovačem

  1. přerušovač
  2. regulační výstředník přerušovače
  3. mazací plsť přerušovače
  4. kabelové přípoje alternátoru


Obr. 42. Alternátor s vysílačem impulsů elektronického zapalování

  1. rotor
  2. senzor
  3. seřizovací šroub senzoru
  4. kabelové přípoje alternátoru
  5. připojení 15 g (červená nebo černá)
  6. připojení 7 (zelená)
  7. připojení 31 g (bílá nebo hnědá)


Nastavení předstihu a vzdálenost kontaktů přenechejte odborné dílně. Mazací plsť navlhčete v případě potřeby třemi kapkami hypoidního oleje. Smí se pouze lehce dotýkat nejvyššího místa vačky.
Zapalovací svíčku čistěte v předepsaných intervalech a seřiďte vzdálenost kontaktů. Kabelovou koncovku svíčky udržujte uvnitř čistou a suchou. Odchylky barvy izolátoru svíčky - normálně podle způsobu jízdy šedožlutý až světle hnědý - poukazují na závady a poruchy, které je nutné nechat odstranit v dílně.

Akumulátor

Přípoje akumulátoru a pólové spoje udržovat  vždy čisté a po očistění nakonzervovat tukem na póly. Hladinu elektrolytu (obr. 28) kontrolovat pravidelně asi jednou za čtyři týdny.

Obr. 43. Elektrická zařízení pod sedadlem

  1. upevnění palivové nádrže
  2. regulátor alternátoru
  3. kostřící bod
  4. zapalovací cívka
  5. svorkovnice na podvozku
  6. usměrňovač alternátoru


K doplňování používat pouze destilovanou vodu. při nepoužívání vozidla akumulátor jednou za čtyři týdny dobít.

Upozornění!

Záměnou kabelů akumulátoru (plus a minus) se zničí diody usměrňovače a akumulátor.

Obr. 44. Výměna žárovek ve světlometu

  1. přídržná pružina
  2. přípojka dvouvláknové žárovky
  3. kabel parkovacího světla

(A) halogenový světlomet- pouze žárovky H 4



Světlomet

Při výměně dvouvláknové žárovky dbát na to, aby správně zapadla do reflektoru. Kontakty musí být čisté a správně nasunuté. Skleněné baňky žárovky se nedotýkejte prsty!

Obr. 45. Držák světlometu

  1. upevňovací šroub

Světlomet seřídit podle schématu na obr. 46. K tomu zatížit vozidlo řidičem a nastavit pružící jednotky na "měkké". K seřízení povolit držák světlometu - světlomet lze naklápět do všech stran.

Obr. 46. Schéma pro seřízení světlometu

Scheinwerfer Mitte střed světlometu
Wand                                stěna


Zadní sdružená svítilna

K výměně dvouvláknové žárovky ve sdružené svítilně brzdového světla, koncového světla a osvětlení SPZ se musí demontovat rozptylný kryt.

Obr. 47. Sdružená svítilna brzdového světla, koncového světla a osvětlení SPZ

  1. koncové světlo (kabel šedý)
  2. brzdové světlo (kabel černý/červený)
  3. kostra (kabel hnědý)
  4. kostra směrových světel (kabel hnědý)
  5. směrová světla vlevo (kabel černý/bílý)
 

Směrová světla

Funkci směrových světel lze kontrolovat na průsvitném okraji (obr. 48/5) nebo podle kontrolky (obr. 2/4 resp. 3/4). Při výpadku některého směrového světla bliká druhé a tím i kontrolka s asi dvojnásobnou frekvencí.



4.10. pokyny pro zimní provoz

Následující kapitola ; Obsah

Prosíme všechny naše zákazníky, kteří používají své vozidlo v zimě, aby dodržovali následující pokyny. V zimě mohou chemické posypové prostředky působit značné poškození korozí. proto před začátkem zimy nakonzervujte chromované resp. nechráněné kovové součásti vhodným antikorozivními prostředky na bázi vosků nebo minerálních olejů. Vozidlo promazávejte podle schématu údržby. Součásti, které nelze trvale chránit, např. vodící trubky teleskopické vidlice, vyžadují i v zimě po každé jízdě ošetření antikorozivními prostředky.

Po ukončení zimního období lze konzervační vrstvu opět odstranit.


5. Poruchy a jejich odstranění

Následující kapitola ; Obsah

porucha odstranění
Žádné napětí v palubní síti
jedna nebo obě pojistky vadnépojistky vyměnit a odstranit zkrat
akumulátor nedostatečně nabitý resp. vadný akumulátor nabít nebo vyměnit
kabel přerušen resp. zkorodované přípoje kabel opravit, přípoje očisti
alternátor vadný opravit
Zapalování zapnuto, kontrolka nabíjení nesvítí
žádné napětí v palubní sítiviz. výše
spínač zapalování vadný vyměnit
žárovka vadná vyměnit
pojistka měrových světel vadná (pouze standardní provedení) vyměnit
Zapalování zapnuto, kontrolka nabíjení svítí slabě
objímka žárovky má špatný kontaktkontakty očistit
kabel DF mezi alternátorem a regulátorem přerušen resp. pojistka 4 (2A) vadná opravit
usměrňovač vadný vyměnit
rotor alternátoru vadný vyměnit
kabel U, V nebo W přerušen opravit
Kontrolka nabíjení svítí při běžícím motoru
alternátor, regulátor nebo usměrňovač vadný opravit
kabel mezi alternátorem, regulátorem nebo usměrňovačem vadný opravit
Žárovky ve světlometu resp. koncovém světle nesvítí
žádné napětí v palubní sítiviz. výše
žárovky vadné resp. špatný kontaktvyměnit resp. očistit
kabel vadný opravit
spínač potkávacích světel resp. zapalování vadný vyměnit
Brzdové světlo nesvítí
žádné napětí v palubní sítiviz. výše
žárovky vadné resp. špatný kontaktvyměnit resp. očistit
kabel vadný vyměnit
spínač brzdového světla nesprávně seřízen seřídit
Směrová světla nefungují
žádné napětí v palubní sítiviz. výše
pojistka směrových světel propálenávyměnit a odstranit zkrat
přerušovač směrových světel vadný vyměnit
žárovky vadné resp. špatný kontaktvyměnit resp. očistit
kabel vadný opravit
Zapalování nedává jiskru nebo dává nepravidelnou jiskru
žádné napětí v palubní sítiviz. výše
zapalovací svíčka mokrá svíčku usušit, zavřít palivový kohout a několikrát prošlápnout motor s vypnutým zapalováním bez svíčky
zapalovací svíčka vadná nebo zaolejovaná vyměnit resp. očistit
kabelová koncovka mokrá resp. porušená izolace usušit resp. vyměnit
kontakty přerušovače neotvírají seřídit resp. vyměnit přerušovač
přerušovač zaolejovaný vyčistit
kabel mezi přerušovačem a zapalovací cívkou vadný resp. špatný kontakt vyměnit resp. očistit
zapalovací cívka vadná vyměnit
kondenzátor vadný vyměnit
vysílač impulzů resp. řídící jednotka elektronického zapalování vadná součásti vyměnit
kabelové přípoje nebo kabel vadný resp. špatný kontakt kabel resp. přípoje dát do pořádku
Přerušen přívod paliva
žádné palivo v palivové nádržidoplnit palivo
odvzduńovací otvor ve víku palivové nádrže ucpán vyčistit
filtr v palivovém kohoutu zanešenvyčistit
těsnění pod páčkou palivového kohoutu skříplé vyměnit
Karburátor přetéká
plovákový ventil visí vyčistit resp. vyměnit
plovák netěsný vyměnit
plovák extrémně špatně seřízenseřídit
Motor nenaskočí
přerušen přívod paliva viz. výše
zapalování nedává jiskru viz. výše
při studeném startu není otevřen sytič, plynová rukojeť je příliš natočená viz kapitola 3.2.
při teplém motoru otevřen sytičviz kapitola 3.2.
Motor běží nepravidelně
přívod paliva přerušen viz. výše
zapalování dává nepravidelnou jiskru viz. výše
sací systém resp. čistič vzduchu není v pořádku závadu odstranit
motor netáhne
nesprávné seřízení karburátoru seřídit
nesprávné seřízení zapalování seřídit
čistič vzduchu vlhký resp. sací systém ucpán vyměnit, usušit, resp. vyčistit
jízda na nesprávný rychlostní stupeň viz kapitola 3.2.
spojka prokluzuje seřídit vůli
zanešený výfuk v důsledku nesprávného způsobu jízdy pročistit výfuk ostrou jízdou 10 až 20 km (vysoké otáčky na plný plyn)
Příliš vysoká spotřeba paliva
čistič vzduchu vlhký resp. sací systém ucpán vyměnit, usušit, resp. vyčistit
nesprávné seřízení karburátoru seřídit
nesprávný způsob jízdy viz kapitola 3.2.
sytič nezavírá nastavit vůli 2 mm na lanovodu
Vysoká hlučnost při řazení převodových stupňů
spojka vadná resp. nesprávně seřízená seřídit resp. opravit
volnoběžné otáčky příliš vysokéseřídit
hladina oleje v převodovce příliš nízká doplnit olej
Pérování zadního kola tluče
seřizovací objímky nejsou nastaveny na "tvrdé" (jízda dvou osob) seřizovací objímky nastavit správně
přípustná celková hmotnost překročena dodržet přípustnou celkovou hmotnost
Motocykl špatně sedí na silnici
nesprávný tlak vzduch v pneumatikách nahustit na správný tlak
profil pneumatik ojet pneumatiky vyměnit
nesprávná stopa nastavit stopu
Brzda nedrží
brzdové čelisti opotřebeny nastavit lanovody, vyměnit brzdové čelisti
brzdový kotouč zaolejován kotouč a brzdové čelisti očistit
Brzda blokuje
brzdový buben resp. brzdový kotouč zoxidován v důsledku nepoužívání po delším odstavení motocyklu brzdit několikrát opatrně - vždy používat i brzdu předního kola
Páka ruční brzdy má příliš velký mrtvý chod (kotoučová brzda)
vzduch v brzdové soustavě nechat brzdu odvzdušnit v odborné dílně
vyrovnávací otvor v brzdovém válci na řidítkách se neuvolňuje nechat seřídit spínač brzdových světel v odborné dílně
Hladina brzdové kapaliny v zásobní nádržce příliš nízká
brzdové čelisti opotřebeny brzdové čelisti vyměnit
brzdové potrubí netěsné nechat brzdu opravit



6. Služba zákazníkům

Následující kapitola ; Obsah

Potřebujete-li informace od nás, prosíme o přesné údaje jak o vozidle, tak o předpokládané závadě. Zpravidla však naleznete pomoc v našich smluvních dílnách. Zejména Vám nemůžeme dodat žádné náhradní díly. Náhradní díly dodáváme pouze našim smluvním dílnám a speciálním prodejnám MZ, jakož i našim importérům v příslušné zemi.


7. Kompletace motocyklů

Následující kapitola ; Obsah

Pro lepší transport nejsou některé součásti při výrobě namontovány. Namontují se při kompletaci. Při připojení zadních světel ke kabelové svorkovnici resp. kostřícímu bodu a pojistkové skříňce respektujte elektrické schéma. Směrová světla správně namontujte a nezapomeňte těsnění mezi držákem směrových světel a směrovým světlem. odstraňte fólii pod plnící zátkou oleje, aby se umožnilo odvzdušnění převodovky.

Obr. 48. Směrová světla

  1. směrové světlo vzadu
  2. směrové světlo vpředu
  3. těsnění
  4. objímka žárovky
  5. okraj ke kontrole funkce směrových světel

8. Dávkovací zařízení čerstvého oleje

Následující kapitola ; Obsah

Je-li Vaše ETZ vybavena zařízením na dávkování oleje, dodržujte kromě všeobecného provozního návodu i následující pokyny:.

Palivo

Oktanové číslo bez příměsi oleje (i bezolovnatý benzín)

Mazání motoru

Značkový olej pro dvoutakty. Olej se nachází v nádržce oleje pod tlumičem sání (objem asi 1,3 l) a čerpá se do klikové skříně olejovým čerpadlem Mikuni.

Ovládání čerpadla

plynovou rukojetí

Jízdní dosah

S jednou náplní podle způsobu jízdy až asi 1600 km (ETZ 125/150) resp. 1300 km (ETZ 251/30l)

Uvedení do provozu

provádí prodejce podle pokynů výrobce (přívěsek pod plnící zátkou)

Údržba a péče

Před každou jízdou:

Kontrola hladiny oleje v nádržce (průzor hladiny oleje resp. značka na dolní části zátky)

Každých 2500 km:

  • Kontrola ovládacího lanovodu na opotřebení a olejové potrubí na pevný dosed


Každých 5000 km:
  • Promazání ovládacího lanovodu
  • Zkontrolovat seřízení čerpadla a v případě potřeby seřídit (obr. 49 a 50)

nejsou-li značky (3) proti sobě

  1. Zkontrolovat nastavení volnoběžných otáček. Vpřípadě potřeby seřídit obtokovým šroubem vzduchu (obr. 27/8-ETZ 25l/ 301) nebo dorazovým šroubem škrtícího šoupátka (obr. 26/7-ETZ 125/150) na 1200 ot/min.
  2. Plynovou rukojetí nastavit otáčky motoru na 1300 až 1500 ot/min.
  3. Regulačním šroubem (2) seřídit lanovod, až se značky shodují.

Opravy:

  • Olejové čerpadlo je neopravitelné. v případě potřeby nechte zamontovat nové čerpadlo.
  • Upevňovací šrouby se smí dotahovat pouze stejnoměrně momentem 2,5 Nm, aby se nedeformovala upevňovací příruba čerpadla.
  • Před uvedením do provozu nového čerpadla proveďte odvzdušnění (obr. 49/1 und 50/1).


Obr. 49. Údržba dávkovacího čerpadla (ETZ 125/150)

  1. odvzdušňovací šroub
  2. seřizovací šroub lanovodu
  3. značky bodu nastavení


Obr. 50. Údržba dávkovacího čerpadla (ETZ 251/301)

  1. odvzdušňovací šroub
  2. seřizovací šroub lanovodu
  3. značky bodu nastavení


9. Alternativní provozní hmoty

Následující kapitola ; Obsah

Zapalovací svíčky

Isolator ZM 14 - 260 oder Bosch W4 AC, Bosch W4 AP, Beru 14-4 A 2, Beru 14-4 AD, Champion L-5, Champion L-4 G, Champion L-78, Champion L-78C, NGK B7 HS, NGK B8 HS, AC 42, KLG F 80, Pal N9, Marelli CW8 N, Nippon Denso W 22 FS, Motorcraft AE l, Iskra F80, Bosna F 80, Bakony F 80, Lodge 3HN,Marchal345, Marchal 4N, UdSSR A 23, A 26

Olej pro dvoutaktní motory

míchací poměr 50:1
Zweitakt-Motorenöl MZ 22, Shell 2 T. Aral 2 T, Finamix 3, Castrol TTS, Castrol Super TT, Castrol 2 T,

míchací poměr 100:1
Castrol Biolube


 

Elektrické schéma

Obsah

do roku 1988, zadní kulaté světlo, dvě žárovky

doplnění, od roku 1989, zadní hranaté světlo, dvouvláknová žárovka

optimalizace PageRank.cz